Disse 10 reisemålene øker mest blant nordmenn
En av fire nordmenn svarer i ulike undersøkelser at årets sommerferie skal gå til utlandet. Det store flertallet skal feriere her hjemme.
Av de 25 prosentene som skal til utlandet, er reisemålene i hovedsak å finne i Spania og Hellas, skriver Flysmart24.
Men det reisemålet som øker mest blant nordmenn befinner seg i Frankrike.
Her er toppen
Det viser en analyse som kredittkortselskapet Mastercard har laget.
I rapporten Travel Trends sammenligner man reisene i år med 2019, med det siste hele normale reiseåret før pandemien.
Da kommer det frem en liste som ser slik ut:
1. Nice, 2. Alicante, 3. Palma de Mallorca, 4. Firenze, 5. Dubrovnik, 6. München, 7. Budapest, 8. Dublin, 9. Barcelona og 10. Chania på Kreta.
Stor aktivitet
Her ser man altså at det er flest enkeltreisemål utenfor både Spania og Hellas som er mest i vinden blant nordmenn.
Årets Travel Trends-rapport viser at 2024 blir et rekordår for global turisme.
Kortdataene viser at reisevirksomheten er på et enda høyere nivå nå enn før 2019, både målt i penger brukt og i antall reisende.
EM i fotball
Første kvartal i 2024 har vært det mest innbringende kvartalet for både fly- og cruise-selskaper.
Undersøkelsen viser også at det på global basis er en tendens til at folk bruker én dag mer på feriereiser enn før pandemien.
Det er dessuten en trend at såkalte «minneverdige hendelser» driver reiseinteressen opp – enten det gjelder konserter eller sportsbegivenheter:
– Se opp for et rush av reisende til München før åpningskampen i fotball-EM, advarer rapporten.
Nylige artikler
Bordeaux – «offer for sin egen suksess»
Nytt Four Seasons-resort i Florida
Negativ RevPAR-utvikling for Oslo-hotellene i november
Hele det italienske kjøkken på Unescos verdensarvliste
To av verdens mest eksklusive viner ombord hos Emirates denne julen
Mest leste artikler
Oppdag de største reisetrendene for 2026: Personlige og meningsfulle opplevelser
Nye Radisson-hoteller i Bergen: Unike opplevelser med Magic Norway
Innovasjon Norge kuttes: Norsk reiseliv mister 100 millioner
Store budsjettkutt truer Innovasjon Norges reiselivssatsing
Ekstraordinær vekst for lokalmat i storhusholdning og dagligvare