Norske flyplasser er best på klimavennlige landinger og avganger
Norske flyplasser er best i Europa på landinger og avganger som sparer utslipp og reduserer støy, ifølge ferske tall fra Eurocontrol,
En mer klimavennlig landing, eller «Continous Descent Operations» (CDO) som det egentlig heter, defineres som en uavbrutt nedstigning fra marsjhøyde til landing
– Dette innebærer at flygningen kan fly «på tomgang» og nærmest glidefly inn til flyplassen uten å måtte flate ut i høyder underveis. Dermed reduseres motorbruk, flyselskapene sparer drivstoff og kostnader, utslippene går ned og flyene støyer mindre, forteller konserndirektør Flysikring i Avinor, Jan Gunnar Pedersen.
Det samme prinsippet gjelder for klimavennlige avganger, «Continous Climb Operations» (CCO), som er en uavbrutt klatring til marsjhøyde.
I mai måned fløy nesten 7 av 10 landinger og 9 av 10 avganger til og fra Norske flyplasser på den mer klimavennlige måten. Dette gir flyselskapene besparelser på drivstofforbruk, mindre CO2-utslipp og betydelig mindre flystøy.
Til sammenligning flyr under 5 av 10 av landingene og under 8 av 10 av avgangene i Sverige på denne måten. Hvis vi sammenligner med mer sentral-Europeiske land, er det for eksempel kun 1 av 10 av landingene i Tyskland og i underkant av 2 av 10 av landingene i Frankrike som flyr uavbrutt fra marsjhøyde til landing.
Norwegian best i klassen Det er særlig to av de større flyselskapene som bidrar til at tallene blir så gode i Norge, nemlig Norwegian og Widerøe. I mai 2024 var ca. 80 prosent av ankomster og 95 prosent av avgangene fra Norwegian og Widerøe ved Norske flyplasser mer klimavennlige inn- og utflyginger.
– For oss er det viktig å jobbe med å få så optimale flyvninger som mulig, fra avreise til ankomst. Når våre piloter samarbeider med flyplassene om å gjøre avganger og landinger så effektive som mulig, tjener alle på det. Ikke minst sparer vi samfunnet for klimautslipp og støy, sier Henrik Fjeld, driftsdirektør i Norwegian.
I mai 2024 gjennomførte Norwegian og Widerøe 13 763 grønne innflygninger i norsk luftrom.
– Dermed er Norwegian og Widerøe med og bidrar til at Avinor er best i Europa på mer klimavennlige landinger og avganger, sier Pedersen.
Han påpeker at Avinor kontinuerlig jobber med å oppfordre flere flyselskap til å øke antallet CDO-landinger og COO-avganger.
– Vi i Avinor er opptatt av å ha et moderne luftrom og innflygingsprosedyrer som legger til rette for effektive landinger sparer flyselskapene drivstoff og CO2-utslipp reduseres.