I første kvartal hadde Norwegian-konsernet 5,1 millioner passasjerer, hvor 4,2 millioner var Norwegian-passasjerer og 0,9 millioner var med Widerøe.

Norwegian-konsernet forbedret resultatet i første kvartal

Norwegian-konsernet forbedret resultatet i første kvartal og hadde en betydelig økning i antall passasjerer for både Norwegian og Widerøe. Resultatene ble positivt påvirket av effektivitetstiltak, som ble gjennomført i løpet av kvartalet, inkludert kjøpet av ti tidligere leasede Boeing 737-800 fly.

Publisert

Norwegian-konsernet hadde et driftstap (EBIT) på 611 millioner kroner i første kvartal 2025, en forbedring på 152 millioner kroner fra fjoråret. Resultatet ble også påvirket av at den norske kronen styrket seg mot amerikanske dollar i kvartalet. Likviditetsbeholdningen var 10,5 milliarder kroner ved kvartalsslutt, lavere enn foregående kvartal som følge av at flykjøpet midlertidig er blitt finansiert med kontanter. Norwegian-konsernets flåte, inkludert Widerøe, bestod av 140 fly, hvor Norwegian hadde 89 og Widerøe 51.

– Vi fortsetter en positiv trend i årets første kvartal, og det er godt å se at tiltakene våre allerede gir resultater på kostnadssiden. Kjøpet av ti fly som vi tidligere leaset bidrar positivt dette kvartalet, og vil gi ytterligere innsparinger og mer fleksibilitet i flåten fremover. Widerøe har vist en god utvikling gjennom kvartalet, og satte nye rekorder for antall daglige passasjerer to ganger i april, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

5,1 millioner passasjerer

I første kvartal hadde Norwegian-konsernet 5,1 millioner passasjerer, hvor 4,2 millioner var Norwegian-passasjerer og 0,9 millioner var med Widerøe. Norwegians kapasitet (ASK) var opp 16 prosent, mens Widerøes kapasitet steg med 4 prosent. Fyllingsgraden i kvartalet var 82,5 prosent for Norwegian, ned 2,3 prosentpoeng fra samme periode i fjor, hovedsakelig på grunn av den store kapasitetsøkningen og at påsken i år falt i april. Punktligheten, målt i antall avganger innen 15 minutter av ordinær tid, var 81,9 prosent for Norwegian og 79,3 prosent for Widerøe.

Travel sommersesong

Norwegians sommerprogram startet 30. mars med en kraftig kapasitetsøkning, og inneholder totalt 350 ruter til 129 destinasjoner i Europa og nærliggende land. Den viktige påskeuken kom i år i april, som passer godt med hvordan Norwegian øker kapasiteten inn mot sommersesongen.

– Sommerprogrammet er godt i gang. Vi har økt kapasiteten og fått alle kolleger på plass for å gjennomføre den travle høysesongen. Med andre ord er vi klare for en bra sommer, og vi kan allerede se at kundene også er klare for å reise. Bookingtrenden ser bra ut for både Norwegian og Widerøe, og juni ligger allerede godt foran fjorårets salgstall, sier Geir Karlsen.

Norwegian anslår at flåten vil være på 88 fly i årets høysesong, og forventer 3 prosent økning i kapasitet i 2025 sammenlignet med fjoråret.

 

Powered by Labrador CMS