I løpet av neste år skal nok en modernisering være ferdig og gjøre at flyreisene gjennom Gardermoen skal kunne gå enda raskere enn i dag.
I løpet av neste år skal nok en modernisering være ferdig og gjøre at flyreisene gjennom Gardermoen skal kunne gå enda raskere enn i dag.

Oslo Lufthavn skal moderniseres

Den nye utbyggingen skal gi de reisende et nytt og utvidet innsjekkingsområde, og prosjektet bærer preg av å være i sluttfasen.

Publisert Sist oppdatert

De som besøker Oslo Lufthavn i disse dager vil se at deler av den nye og moderne terminalen nå er «avduket», etter at utbyggingen har pågått bak høye vegger i flere år, skriver Flysmart24.

Den nye utbyggingen skal gi de reisende et nytt og utvidet innsjekkingsområde, og prosjektet bærer preg av å være i sluttfasen:

Omfattende testing

– Byggingen av første del av prosjektet er ferdig, og vi er nå inne i en periode med omfattende testing av anlegget før vi kan ta det i operativ bruk, sier kommunikasjonssjef Monica Iren Fasting ved Oslo lufthavn til flysmart24.

Det som skal skje er at det skal komme et 20-talls nye bag drop-punkter og like mange nye innsjekkingsskranker. Senere vil denne kapasiteten bli ytterligere utbygd.

Passasjerene kan sjekke inn god tid i forveien, mens bagasjen går til et «hotell» der den oppbevares frem til avreise.

Når bagasjen er levert, kan de reisende gå rett til sikkerhetskontrollen.

Enklere og raskere

Det nye anlegget ligger i den østlige delen av terminalbygget, i det området som utgjorde den opprinnelige terminalen da Oslo Lufthavn ble åpnet. Senere kjent som «SAS-delen».

Med økt kapasitet skal det bli enda enklere og raskere for reisende å sjekke inn, og så bevege seg videre inn i avgangshallen gjennom sikkerhetskontrollen.

Den vil ligge rett bak de nye automatene.

Før man kommer så langt som å ta det nye anlegget i bruk, skal det prøvekjøres.

«Verdens mest moderne»

Testingen vil skje i slutten av mai og juni hvor 750 testpersoner skal prøvekjøre anlegget for at Avinor skal kunne se hvordan anlegget vil fungere, og avdekke eventuelle svake punkter som må forbedres.

– Vi tester anlegget før vi går over i en operativ testfase gjennom sommeren og gradvis opptrapping gjennom sensommeren og høsten, sier Fasting.

Oslo Lufthavn har tidligere omtalt det nye innsjekkings- og bagasjeanlegget som «det mest moderne i verden,» når alt står ferdig. Det skal skje i løpet av neste år.

Mer driftssikkert

Fra tid til annen opplever reisende at bagasjeanlegget streiker, og dette er stopp som fører til mye forsinkelse for flyselskapene og ergrelse for passasjerene.

Oslo Lufthavn håper det nye anlegget skal føre til at det blir langt færre problemer med sending av bagasjen.

Avinor forsikrer at det nye anlegget vil være langt mer driftssikkert enn det eksisterende, som er fra 1998.

Det betyr økt stabilitet, pålitelighet og kontroll på bagasjen.

Powered by Labrador CMS