
Årets Hotelier – Jeg har mye mer tro på ros enn ris
Tone Enerstvedt Hansen, Cluster General Manager for Radisson Blu Royal Garden Hotel Trondheim & Radisson Blu Airport Hotel Trondheim, ble nylig kåret til Årets Hotelier 2024, under HSMAI Awards.
Prisutdelingen arrangeres av HSMAI, i samarbeid med Reiseliv1 og andre partnere fra reiselivsbransjen og ellers. Formålet med prisene er å fremme resultatorientert og nytenkende lederskap, samt å fokusere på viktigheten av lederrollen i hotell-, restaurant- og reiselivsbedrifter.
Du startet din yrkeskarriere i hotellbransjen, men var ute i noen år, bl.a. i bank, hva lokket deg tilbake?
– Det er jo hotellbransjen som alltid har vært min bransje, jeg hadde min første hotelljobb i resepsjonen på Royal Garden da jeg var 21 år, så gikk jeg Hotellhøgskolen og jobbet 13 år i Choice. Jeg ble hotelldirektør da jeg var 32 år og da jeg hadde hatt den jobben i nesten syv år, fikk jeg telefon fra et rekrutteringsbyrå med spørsmål om jeg var interessert i en banksjefjobb. Jeg lurte litt på om de hadde ringt til riktig person, men tenkte at det kunne være morsomt å prøve noe annet, så dermed havnet jeg i bank. Jeg var der i syv år og var også noen år HR-direktør i et internasjonalt tech-selskap. Da så jeg at jobben som direktør på Royal Garden var ledig, før det hadde jeg ikke reflektert så mye på om jeg skulle gå tilbake til hotellbransjen eller ikke, så det var egentlig Royal Garden som gjorde utslaget. Royal Garden hadde en spesiell plass i mitt hjerte allerede da. Jeg husket også at Petter Stordalen sa, da jeg sluttet i Choice: «Du kommer nok tilbake til bransjen, vent og se, om det tar fem år eller ti år, du er en hotellperson».
Hva var bakgrunnen for at du ble Radissons kandidat til Årets Hotelier?
– Jeg tror det er fordi jeg jobber veldig mye med personalet, både i forhold til å trekke dem frem i sosiale medier etc. og sørger for at de får utvikle seg. Jeg har også levert veldig gode økonomiske resultater for begge hotellene gjennom mange år. Jeg er svært opptatt av å gi gode gjesteopplevelser og sørge for at medarbeiderne får muligheter til å utvikle seg. Jeg har også engasjert meg mye internt, ved å være med i en fokusgruppe i Radisson for å synliggjøre oss, blant annet på LinkedIn.
I fjor avsluttet vi renoveringen av hotellet, det er investert 100 millioner kroner i fellesarealer, 298 gjesterom, ny restaurant og bar. Vi har holdt åpent hele tiden, noe som selvfølgelig har vært ganske krevende når man samtidig skal skape gode gjesteopplevelser. Det var fantastisk å bli nominert, jeg var skikkelig stolt og syntes det var utrolig da jeg vant. Det var mange gode kandidater i finalen, så det var skikkelig gøy å vinne.
Hva vil du si er din styrke som leder?
– Det er jo litt vanskelig å si selv, men jeg er opptatt av at vi skal ha takhøyde i bedriften, at vi skal dra lasset sammen og i samme retning. Og ikke minst at vi skal snakke til og om hverandre, slik vi selv vil bli snakket til og om. Jeg har også mye mer tro på ros enn ris og prøver å være en synlig leder, som alltid har kontordøren åpen og prøver å være tilgjengelig for medarbeiderne. Vi har 54 fast ansatte på Royal Garden og 25 på Radisson Blu Airport, inkludert tilkallingshjelp er det totalt 190 medarbeidere.
Hvordan deler du arbeidstiden din mellom de to hotellene?
– Det er en halv times kjøretur mellom de to hotellene, så det er ikke så lett å stikke innom. Royal Garden er jo et mye større og mer krevende hotell, så stort sett er jeg en dag i uken på Radisson Blu Airport Hotel. Vi har en veldig dyktig operations manager der, som tar det daglige, vi har tett dialog både på teams og email når jeg ikke er der. Det er greit å ha en fast dag, slik at medarbeiderne vet at på torsdag kommer Tone, så da kan de lufte det de har på hjertet, istedenfor at de må ringe.
Hvem er typiske gjester på Royal Garden?
– Vi er store på kurs og konferanser, med totalt 18 møterom av forskjellig størrelse, i den største plenumssalen kan vi ta 650. Men vi har også mye ferie- og fritidsreisende, både i helgene og naturligvis i sommersesongen. Trondheim er blitt en flott matby, så det er også mange fra området rundt som tar seg en helgetur for å spise og kose seg. I tillegg har vi naturligvis også mye forretningstrafikk, men konferansemarkedet er størst, vi har godt med møter og konferanser frem til skoleferien starter.
I matbyen Trondheim er vel F&B-tilbudet veldig viktig?
– F&B utgjør en betydelig del av omsetningen, hotellets gjester benytter i stor utstrekning våre barer og restauranter, trønderne er også glade i å gå ut og kose seg. Vi satser stort på frokosten og var finalist på Twinings Best Breakfast i fjor. Det er utrolig sterk konkurranse om frokosten på blant hotellene her i byen og frokosten er svært viktig for gjestene, enten de er her på kurs/konferanse eller ferie.
Hvordan er utsiktene for sommertrafikken?
– Sommeren i fjor var relativt skuffende for hotellene i Trondheim, men i år, fra mai og hver måned fremover, har vi vesentlig høyere innbooking enn på samme tid i fjor. Vi har forventning om at dette skal bli en veldig god sommer. Det er mye som skjer i Trondheim i sommer, mange konserter med store internasjonale navn og en rekke festivaler, alt dette betyr mye for oss i hotellbransjen. Vanligvis har vi mange svenske gjester og mange fra USA og UK. Etterhvert har vi fått mange fra Asia også, dette er ofte gruppereiser.
Jobber du også aktivt utenfor bedriften for å fremme destinasjonen Trondheim?
– Jeg har sittet i styret for destinasjonsselskapet vårt, Visit Trondheim, i mange år og synes det er viktig å bidra til fellesskapet. Det er svært viktig at vi har et forum som jobber for byen som helhet. Visit Trondheim jobber både mot turistmarkedet og for å trekke møter, konferanser og andre arrangementer til byen.
Er det noe du har lyst til å gjøre profesjonelt sett, som du ikke har gjort så langt?
– Nå har jeg jo jobbet mange år i hotellbransjen, jeg har tidligere jobbet i finans og HR, så jeg synes jeg er tilbake der jeg har lyst til å være. Det kan alltid være utfordringer, men jeg føler ikke at jeg har noe ugjort. Men jeg har aldri angret på at jeg gikk ut av hotellbransjen en periode for å prøve andre bransjer, for det er veldig lærerikt. Jeg hadde med mye erfaring fra hotell, som var nyttig i de andre jobbene jeg har hatt, og nå drar jeg på erfaringer jeg har gjort utenfor bransjen.
Det har vel også sine fordeler å jobbe i et stort internasjonalt hotellselskap som Radisson?
– Vi har store og gode systemer som er utviklet for Radisson og har engelsk som arbeidsspråk. Hvis man skulle ha ønske om å jobbe i utlandet, kan man søke om «relocation». Alle ledige stillinger blir gjort kjent for alle ansatte, så der er det også mange muligheter. I fjor trengte vi en F&B-manager i noen måneder, da kom det en dyktig dame fra Radisson i Amsterdam, som var her til vi fikk besatt stillingen permanent. I Trondheim har vi generelt sett hatt problemer med rekrutteringen til bransjen etter pandemien. Det er derfor viktig for bransjen at vi får utdannet flere og at vi tar inn lærlinger.
En del av prisen som Årets Hotelier er deltagelse på General Managers Program (GMP) på Cornell School of Hotel Administration i New York. Hvilke forventninger har du til det?
– Jeg har store forventninger og har lest om opplegget på Cornells nettsider. Å få komme inn i et slikt miljø og treffe fagfolk fra hele verden, er en fantastisk mulighet til å kunne utvikle seg som leder og bli enda bedre rustet til utfordringer og muligheter i fremtiden.
Hvilke fritidsinteresser har du?
– Vi har en hytte på fjellet, ikke så langt fra Trondheim, der går vi på turski om vinteren og på fjellturer til fots i sommerhalvåret. Vi tilbringer mye av fritiden der. Ellers blir det noen turer innom treningsstudio, kanskje ikke så ofte som jeg burde. Jeg er veldig glad i å spise og lage mat og er med i Chaine des Rotisseurs i Trondheim, som er en av landets største lokalavdelinger. Der har vi mange flotte middager og en gang i året er Royal Garden vertskap for en middag.
Har du noe favoritthotell, et sted som har gjort spesielt godt inntrykk?
– Vi har et fantastisk hotell på Gran Canaria, Radisson Blu Resort & Spa, Gran Canaria Mogan. Jeg har spist mange hotellfrokoster, men den de har der er i en klasse for seg. Jeg prøver å få til et besøk der hvert år, i desember.