– Det er ikke vond vilje som gjør at økologiandelen i serveringsbransjen er lav, det handler om tilgjengelighet, sier innkjøpsleder Harald Berger i De Historiske.

Opptatt av lokale råvarer og å satse på det norske

Hva skal til for at serveringsstedene setter flere økologiske produkter på menyen? Det var spørsmålet innkjøpsleder Harald Berger i De Historiske fikk på konferansen Mat & Marked nylig.

Publisert Sist oppdatert

Medlemsbedriftene i De Historiske er fordelt over hele landet, de har over 60 prosent utenlandske gjester, som er her mest på ferie og fritid. Det norske markedet er også størst på ferie og fritid, men der er det mer kurs og konferanser. De 97 medlemsbedriftene har rundt 2500 ansatte og det totale innkjøpsvolumet ligger rundt 1,5 milliarder kroner. De fleste hotellene og restaurantene i De Historiske er medlemmer i NHO Reiseliv. De fleste kjøper inn gjennom NHO Reiseliv Innkjøpskjeden eller Nores, noen få er i Konsumgruppen, ellers handles det mye lokalt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS