AI-selskap skal hjelpe restauranter med å optimalisere bemanning og hindre matsvinn
Planlegging av bemanning og vareinnkjøp er en tidkrevende og manuell prosess. Det norske selskapet Edda har utviklet en robotplanlegger som bruker kunstig intelligens (AI) for å gjøre restaurantene mer effektive.
Robotplanleggeren henter data fra bedriftens ulike systemer for bookinger, salg, bemanning og regnskap, for deretter å kombinere disse interne dataene med eksterne data om vær, helligdager og annet.
– Teknologien estimerer etterspørselen. Det gjør at vi kan hjelpe restauranter med å optimalisere antall ansatte på jobb og kjøpe inn riktig mengde varer. Restaurantene blir mer lønnsomme og reduserer matsvinnet, sier daglig leder i Edda, Remi Morken.
Han forteller at alt fra en tidligere Bocuse d’Or-vinner til kjederestauranter har tatt i bruk Edda. Én av dem er pizzakjeden Digg, som har økt produktiviteten til de ansatte, i form av pizza produsert per time, med over 15 prosent.
– Før pleide vi å bruke mye tid og ressurser på planlegging og oppfølging. Nå har vi et system som er enkelt å bruke og som øker effektiviteten i virksomheten, sier Gaute Ervik Bakke, daglig leder i Digg.
Digg-gründeren forteller at Edda også benyttes i forbindelse med kontroll på forbruk og svinn av råvarer.
– Gjennom økt innsikt får vi bedre kontroll. Blant annet oppdaget vi et overforbruk på ost. Vi reduserte forbruket av mozzarella med over 20 prosent i året uten at det gikk på bekostning av produktet, sier Bakke.
Den største eieren i Edda er Askeladden & Co., som også står bak flere kjente kjeder som legetjenesten Dr. Dropin, massasjekjeden Squeeze og tannhelsekonseptet Blid. Også pizzakjeden Digg har gründerfabrikken som sin største eier.
Nylige artikler
Lanserer kommersielt støttesystem for hoteller og hotellkjeder
Scandic Norge tildeles LINs inkluderingspris
Nord-Norge skaper mest verdi innen reiseliv per innbygger
SAS setter opp flere avganger og større fly foran fotball-VM
Geir-Rune Larsen er vinner av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 2025
Mest leste artikler
Historisk gjenåpning: Nils Flatmark leder Savoy 1918s kjøkken
Hvordan KI revolusjonerer hotellbransjen: Effektivitet og personalisering
Classic Norway Hotels: Årets bedrift 2025 og suksesshistorie i hotellbransjen
Oslometeren: Enklere og rimeligere uteservering i Oslo
Norges største parkeringskontrakt ved Oslo lufthavn 2027-2031