Antall inkassosaker i hotell- og restaurantbransjen har økt med 30 prosent siden pandemien

Inkassosakene tårner seg opp blant restauranter og utesteder

Inkassoselskapet Intrum melder om en økning i antall saker innen hotell- og restaurantbransjen på 30 prosent sammenlignet med før pandemien. Beløpene har økt med 60 prosent.

Publisert

Samtidig kommer det nye konkursbegjæringer daglig, og dørene stenges i utelivet landet over, skriver Børsen.

For inkassoselskapet Intrum har saksbunkene vokst seg stadig høyere.

Det er spesielt i én bransje, med unntak av den blodrøde byggenæringa, hvor regningene går til forfall.

- Folk bruker mindre penger og kjøpekraften faller. Én av ti kroner går med på å betale renter, som etterlater mindre til bruke på alt annet. Spesielt innen overnatting og servering har vi sett en vekst i inkassosaker, sier sjefanalytiker i Intrum, Morten Trasti, til Børsen.

Inkassoselskapet har registrert en økning i antall saker innen hotell- og restaurantbransjen på 30 prosent sammenlignet med før pandemien. Beløpene har økt med 60 prosent.

Hele bedriftsmarkedet ligger på omtrent ti prosents økning i antall saker.

Krig og inflasjon

Økningen i konkurser skyldes i stor grad at folk har blitt mer sparsommelige som følge av dyrtida, ifølge Trasti.

- Det er en del av forbruket som er lett å redusere hvis man ønsker, enten fordi reallønnen faller, eller fordi man ønsker å være mer forsiktig i økonomisk usikre tider. Å lage middag selv vil alltid være et billigere alternativ, en enkel utgiftspost å stramme inn på, sammenlignet med utgifter som renter, strøm, mat i butikken, og bil for noen.

Likevel var det under pandemien en rekke bedrifter, deriblant restauranter og barer, som ble reddet av regjeringas støttepakker.

Når pandemien sa seg ferdig og hverdagen var tilbake til normalen, var det andre bekymringer som sto i frontalappen på folk flest - som krig og inflasjon, og etter hvert dyre renter.

Powered by Labrador CMS