Diverse

Norsk sjømat og kjøtt satser sammen i lyon

Publisert Sist oppdatert
Bocuse d’Or, det uoffisielle Verdensmesterskapet i kokkekunst, går av stabelen om en liten uke. Ørjan Johannessen fra Austevoll og Bekkjarvik Gjestgiveri skal forsvare de norske farvene. I tillegg til konkurransen, kommer det over 200.000 franske og internasjonale besøkende til hotell-og restaurantmessen SIRHA.Norske sjømat- og kjøttprodusenter samler seg nå til felles satsing mot det franske markedet under den store og i Lyon (24. til 28. januar). Det er det norsk-franske selskapet som organiserer satsingen og de har allerede flere kunder som venter på å smake på nye norske produkter.- Vi får en fellesstand like ved konkurransearenaen, der kokkene kjemper om gull i det uoffisielle Verdensmesterskapet i kokkekunst, Bocuse d’Or. Norges kandidat, skal i ilden onsdag 28. januar. Det er spesielt hyggelig at vi på standen profilerer sjømat og kjøtt denne gangen, sier i Saveurs de de Norvège. Hun forteller videre at større dagligvarkjeder som Super U, sveisiske Manor, Cora og Carrefour Market, samt større restaurantgrossister, har meldt sin ankomst til standen for å smake på og forhandle om nye norske produkter.Hun har med Bømlo Prima laks i fersk og røkt variant, Lofoten fiskeburger og Lofoten Skrei er med, og så skal fenalår fra Norge introduseres til det franske markedet. Fra Sognefjorden kommer kveite, som er spennende fordi den kan spises rå. - Vi har jobbet med fiskeburgerne fra Lofoten i knapt ett år på det franske markedet, og vi ser at franskmennene er i ferd med å få opp øynene for disse smakfulle fiskekakene, sier Biehler.Alle disse produktene skal serveres på produkter fra Figgjo, og det er jo ekstra stas at både sjømat og kjøtt sendes ut på fat som også lages i Norge, noe som understreker det norske opphavet, samtidig som det er trendy og spenstige produkter.Salma laks fra Bremnes er allerede godt inne i det franske markedet og skal serveres i pop-up restauranten ”6 ème Sense”, som drives av Institut Paul Bocuse.Fra Bergen kommer kokkene fra restauranten Søtt+Salt, for å servere smaker av de norske godsakene. - Kokkene kjenner råvarene veldig godt og er klare for å presentere dem for kresne franskmenn. Med seg har de også sin egen musserende vin ”Bobler”.- Målet er å skape businessmuligheter. Vi vet at produsentene er leveringsdyktige og at det er økende interesse for disse produktene i Frankrike, sier Biehler.Saveurs de Norvège skaper også flere andre møteplasser i Lyon, med en norsk frokost der nevnte norske produkter kommer på menyen, inkludert flatøstersen ”Vesters” fra Bømlo, som vant sjømatprisen i Det norske måltid. – Det vil være en rekke gjester fra Matmerk, Bocuse d’Or, Måltidets Hus, Délice (gastronomisk bynettverk) og franske og internasjonale kunder tilstede der.
Sirha-messenBocuse d’OrSaveurs de NorvègeØrjan Johannessen,Eidis W. BiehlerBilde: Fra den norske standen i 2013, Tone Collomb-Rey og Eidis W. Biehler

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Reiseliv1
Nett og papir
3 mnd

150,- 549,-

KJØP

Reiseliv1
Nett og papir
12 mnd

1788,-

KJØP

Reiseliv1
Nett
1 mnd

1,- 143,-

KJØP

Reiseliv1
Nett
12 mnd

1406,-

KJØP

Powered by Labrador CMS