Økologisk vin
Økologiske drikkevarer får mer plass
i Vinmonopolets hyller
Sakte, men sikkert får folk øynene opp for økologiske drikkevarer, særlig svakvin. I fjor ble det solgt rundt 7,6 millioner liter – en økning på 2 prosentpoeng, sammenlignet med omsetningen i 2022.
Vinmonopolets omsetning av økologiske drikkevarer økte med to prosentpoeng i 2023, sammenlignet med året før. Tallene gjelder salget i volum.
Også andelen økologisk av polets totale omsetning har vokst. Riktignok bare med beskjedne 0,3 prosentpoeng, men den positive trenden fra tidligere år ser ut til å fortsette.
Åtte prosent øko av totalen
Andelen økologiske drikkevarer utgjør nå åtte prosent av den totale omsetningen gjennom Vinmonopolet i fjor.
Det går fram av Landbruksdirektoratets rapport «Produksjon av økologiske jordbruksvarer» hvor også Vinmonopolets økotall inngår.
I pengeverdi økte Vinmonopolets økologiske omsetning med fire prosent fra 2022 til i fjor.
I 2023 ble det omsatt rundt 7,6 millioner liter med økologisk svakvin, en økning på 2 prosentpoeng fra året før. Økologisk svakvin utgjorde dermed 9,5 prosent av Vinmonopolets totale omsetning.
Størst vekst for alkoholfrie varer
Delt inn i hovedvaregrupper, så er det bare svakvin og alkoholfrie drikkevarer som sto for vekst i 2023, sammenlignet med 2022. Omsetningen til både brennevin, øl og sterkvin falt derimot.
Den prosentvise veksten var desidert størst for alkoholfrie, økologiske produkter. Det ble solgt i underkant av 168.500 liter av den i 2023. Det betyr en økning på ti prosentpoeng, sammenlignet med året før.
Vinmonopolets sortiment av økologiske varer vokste med nesten 500 varer
Dette er også varegruppen med høyest andel økologisk av Vinmonopolets totalsalg. Den utgjorde hele 15 prosent i 2023, viser omsetningstallene for Vinmonopolet.
Markedet for norsk, alkoholfri drikke er i sterk vekst, fremhever Landbruksdirektoratet i rapporten. Den har vokst fra 5.000 liter i 2019 til hele 96.000 liter i 2023, altså nesten en 20-dobling i løpet av fem år.
Flere økologiske varer i hyllene
En hyggelig nyhet, sett gjennom økobriller, er det faktum at Vinmonopolets sortiment av økologiske varer har vokst med nesten 500 varer, hvorav nesten alle tilhører kategorien svakvin.





Nylige artikler
VM-feber på Hotels.com
Dette bør du tenke på før du gir medarbeiderne dine tilbakemeldinger
KI - en game-changer for hotellbransjen?
Air Baltic gjenopptar nedlagt rute til Norge
Geilo og Beitostølen på britisk topp 10-liste over rimelige skidestinasjoner
Mest leste artikler
Historisk gjenåpning: Nils Flatmark leder Savoy 1918s kjøkken
Hvordan KI revolusjonerer hotellbransjen: Effektivitet og personalisering
RevPAR-utvikling for Oslo-hotellene: En analyse av november 2025
Hvordan Norge kan bli et bærekraftig reisemål året rundt
Classic Norway Hotels: Årets bedrift 2025 og suksesshistorie i hotellbransjen