– Vårt fokus er å øke lønnsomheten til eierne

Nyetablerte Nexth Hospitality har store ambisjoner om å øke lønnsomheten til drivere og eiere av hoteller og restauranter. De har som mål og bli en totalleverandør og et knutepunkt for kunder, slik at disse kan prestere bedre.

Publisert Sist oppdatert
Vi skal fungere som konsulenter i hotell- og restaurantbransjen, men også som drivere. Vi vil fokusere på drift av hoteller og restauranter, men vil også levere andre tjenester. Enten det er rådgivningstjenester, ta en prosjektidé fra konsept til realisering, optimalisering av drift, distribusjon eller gjenbruk av bygg, er vi stand til å tilby praktisk hjelp i alle ledd i utviklingen, forklarer Knut Berg, som er eier og daglig leder i selskapet.
Mange kjenner Berg fra hans lange tid i Nordic Choice Hotels, hvor han var direktør ved flere Clarion hoteller, blant annet Clarion Hotel The Hub. Med seg på laget har han fått flere erfarne bransjefolk.
Han sier at Nexth Hospitality ikke er inne på eiersiden av eiendom- eller driftsselskaper så langt, men at de har tilgang til kapital, hvis det riktige konseptet skulle komme.
– Vårt fokus er å øke lønnsomheten til eierne, og samarbeidet kan fungere på nye og utradisjonelle måter. Kommunikasjon og distribusjon er også områder der vi kan tilby kompetanse. Det hjelper ikke hvor godt produkt du har, eller hvor hyggelig servitøren er, om du ikke når ut til de potensielle kundene. Vi har spennende løsninger på plass for fremoverlente oppdragsgivere, sier Berg.
– Pandemien har tvunget frem nye måter å tenke hotell og restaurant. Mye var allerede på gang, men det siste året har virkelig fått fart på nytenkningen i næringen.
Når støvet har lagt seg etter covid-19, vil vi oppleve nye spilleregler i næringen. For eksempel må gårdeiere og operatører spille mer på lag. Nye spennende løsninger vil tvinge seg frem, og vi gleder oss til å bidra. Den klassiske varianten har vært at eier og driver på en måte står på hver sin side, men pandemien har kanskje lært oss at i dårlige tider bør gårdeier være med å ta en større del av nedturen, mot å få en større del av overskuddet i gode tider, sier Berg.
Har allerede flere avtaler
Nexth Hospitality har allerede sikret seg avtaler med ulike eiere innen hotell og restaurant, blant annet managementavtaler for hoteller. De har også signert konsulentavtaler med to restauranter, og er i dialog med flere andre aktører. De skal ikke utvikle egne varemerker, men kan drive på franchise for etablerte varemerker, eller i eksisterende eiers navn.
– Med på laget har vi også Lavrans Gjønnes, som er en av Norges beste restauratører. Som et resultat i den digitale satsingen har også Rudi Clausen gått inn som partner. Han har i en årrekke jobbet i grenselandet mellom digitale løsninger og hospitality. Stein Erik Risvik er med som business controller. Risvik har lang erfaring innen regnskap, controlling og finans, blant annet på kjedenivå i Rema 1000 og Nordic Choice Hotels. Tilslutt har forretningsutvikleren Marius Kragstad også gått inn som partner. Kragstad har de siste tre årene jobbet med forretningsutvikling av hoteller i Europa, og har utviklet flere hotellprosjekter i samarbeid med Marriott, IHG og Hyatt.
I Nexth Hospitality har vi alle en lidenskap for bransjen. For oss er hospitality alt vi elsker; hoteller, restauranter, service og alt det andre, og vi ser alltid etter nye og bedre måter å gjøre ting på, avslutter Knut Berg.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS