I sommer åpnet Dyreparken en helt ny bilbane med 35 biler
I sommer åpnet Dyreparken en helt ny bilbane med 35 biler

Kristiansand dyrepark med ny bilbane og unger av løve, gaupe og ringhalelemur

I høstferieukene arrangeres også "Skumle dager". Dette pop-up arrangementet tiltrekker seg både tweens og tenåringer i stor grad - i tillegg til småbarnsfamiliene som kommer.

Publisert Sist oppdatert

– Har dere noen nye attraksjoner i år, eller planer om noe fremover?

– I sommer har Dyreparken fått en helt ny, og allerede populær, bilbane. Her kan gjester kjøre i en realistisk tofeltsvei med 35 biler, rundkjøring, trafikklys, fergen Superspeed, vaskehall og verksted. Det er til og med mulig å ta "sertifikatet" om man vil, forteller Markeds- og kommunikasjonsdirektør,  Anniken Bjørnstad Schjøtt.

– I tillegg har dyrefamilien i parken blitt større. De har fått flere dyreunger, blant annet av løve, gaupe og ringhalelemur.

"Skumle dager"

I høstferien (uke 40 og 41) arrangerer Dyreparken Skumle dager hvor det forventes over 70 000 besøkende. I år er det flere spennende nyheter:

  • Flere skumle opplevelser inne i parken.

  • Fortnite-spill med Dyreparkens "Skumle dager"-tema.

  • Spillkort som kan brukes til å samle eller spilles som et vanlig kortspill.

  • To nye låter som vil bli lansert.

For å sikre at alle får en god opplevelse, er de skumle attraksjonene tilpasset ulike aldersgrupper:

  • Klaras bøllemysterie på KuToppen (fra 3 år) passer for de som vil bli litt "småskremt".

  • Estragons verden (fra 6 år) er for de som vil bli "skremt".

  • Villmarkens forbannelse (fra 10 år) har jump scares og monstre for de som vil bli "vettskremt" på kveldstid.

I høstferieukene (40+41) arrangeres 'Skumle dager' hvor parken forventer over 70 000 besøkende.
I høstferieukene (40+41) arrangeres "Skumle dager" hvor parken forventer over 70 000 besøkende.

"Skumle dager" blir stadig mer populært 

Arrangementet har vokst i popularitet år for år og har blitt en svært viktig sesong for Dyreparken. Og det er ikke bare småbarnsfamilier som tar turen. Også blant tweens og tenåringer har arrangementet fått et sterkt fotfeste, som utgjør en stadig voksende andel av de besøkende.

Rekordhøye besøkstall i sommer

Dyreparken har hatt en av sine beste somre noensinne, med flere rekordhøye besøkstall til tross for høye temperaturer. Med over 127 000 gjester var uke 29 den mest besøkte uken i parkens historie. Totalt i juli kom det godt over 500 000 besøkende gjennom portene, noe som er et tall kun slått av rekordåret 2021.

De høye temperaturene førte til et kraftig oppsving i besøkstallet for Badelandet, som alene hadde nesten 105 000 gjester i juli. Populære kveldsforestillinger som Kaptein Sabeltann og Havets Hemmelighet og Sirkus Jesper, trakk også opp mot 90 000 gjester til amfiene.

I tillegg var overnattingsstedene så godt som fulle i juli, med en beleggsprosent på nesten 96 % for de 2500 sengeplassene i parken.

Gjestene er primært barnefamilier med barn i alderen 2 til 8 år. Likevel er det en økende andel av familier, vennegrupper og gjester med ulik bakgrunn. Det er også en solid andel utenlandske besøkende, flest fra Danmark, Tyskland og Nederland.

De mest populære attraksjonene

Ifølge parkens årlige undersøkelser er det mangfoldet av opplevelser som er den viktigste grunnen til at gjestene kommer. Deretter er det dyrene, Kaptein Sabeltann og Hakkebakkeskogen som er de mest populære attraksjonene, tett fulgt av Kardemomme by.

I tillegg til de nevnte hovedattraksjonene, er det en rekke andre opplevelser som er svært populære blant gjestene:

  • Badelandet

  • Nilen tømmerrenne

  • JungelBob

  • Spøkelseshuset

  • Bilbanen

  • Mox' traktorbane

  • Fallet

Ønsker fleksibilitet for sesongbasert arbeidskraft

– Er det noe spesielt politikerne kan gjøre for fornøyelsesparkene?

– For en sesongbasert virksomhet som Dyreparken, er det avgjørende å ha tilgang på mer fleksible løsninger for innleie av arbeidskraft. Dette er et viktig punkt for å opprettholde konkurransekraften i bransjen, avslutter Bjørnstad Schjøtt.

 

Powered by Labrador CMS