Opplevelser

Skistar med rekordsterkt årsresultat - venter bra vintersesong

Bookingene for vintersesongen er syv prosent høyere enn ved samme tidspunkt for sesongen 2019/20, dvs. før pandemien.

Publisert Sist oppdatert

Stor etterspørsel etter ferie i fjellet året rundt har sammen med opphevede reiserestriksjoner bidratt til økte inntekter i kjernevirksomheten i regnskapsåret.

Samtlige destinasjoner har hatt besøksrekord i løpet av vintersesongen, noe som har bidratt til både økt antall skidager og rekordsalg av samtlige produkter i tilknytning til den alpine skikjøringen, som SkiPass, skiutleie og salg i sportsbutikkene, skriver selskapet i en pressemelding.

Omsetning og driftsresultat september 2021- August 2022

• Nettoomsetningen for hele året økte med 1404 millioner svenske kroner, 52 prosent, til 4 092 millioner svenske kroner (2 689) sammenlignet med foregående år.

• Resultat etter skatt for hele året økte med 431 million svenske kroner, 184 prosent, til 665 millioner svenske kroner (234) sammenlignet med foregående år.

• Resultat per aksje utgjorde 8,50 SEK (3,04), en økning med 180 prosent.

• Styret foreslår en dobling i gevinstutbetaling sammenlignet med foregående år, dvs. 3,00 SEK (1,50) per aksje, mot totalt 235 millioner svenske kroner (118).

Ny investering for selskapet i 2022/2023

SkiStar investerer over 600 millioner svenske kroner i kjernevirksomheten for sesongen 2022/23 med mål om å bedre attraksjonskraften i selskapets fjellanlegg og aktivitetstilbud samt for å kunne dekke gjestenes fortsatt sterke etterspørsel. Utover driftsinvesteringer har SkiStar kjøpt et område på totalt 400 hektar i Vemdalen som er ideelt for den videre utviklingen av det populære Vemdalsfjellet.

Vellykket strategi

Våren 2020 vedtok vi en oppdatert strategi med fokus på Skandinavia og fjellferie året rundt. Det viste seg å være et vellykket veivalg. Når vi i dag avslutter vårt regnskapsår 2021/22 har endringsprosessen bidratt til at vi er et sterkere og mer velfungerende selskap med god likviditet, sterkere balanseregnskap, bedre lønnsomhet, mer fornøyde gjester, flotte medarbeidere og en sterkere merkevare enn før pandemien, skriver VD og konsernsjef, Stefan Sjõstrand.

Powered by Labrador CMS