Sportsbegivenheter som EURO 2024 styrker Tysklands posisjon som attraktivt reisemål
Dette bekreftes av de siste tallene fra det tyske statistiske forbundskontor og undersøkelser bestilt av German National Tourism Board
I juli 2024 overnattet 10,7 millioner utlendinger på hoteller og pensjonater med minst ti senger, hvilket er 4,5% mer enn i samme måned året før. Samlet sett har den innkommende turismen til Tyskland fra januar til juli 2024 steget med 6,6% i forhold til samme periode i 2023, og nådde 48,2 millioner overnattinger. Sammenlignet med 2019 er det snakk om en gjenoppretning på 94,9%.
Mens de 40 kampene under EM i juni sikret resultater langt over gjennomsnittet i alle ti vertsbyer, tiltrakk de elleve knockout-kampene i juli også publikum fra deltakerlandene til Tyskland. Ifølge analyser fra MKG Consulting lå hotellbelegget i Tyskland på 71,6% i 2024. Det er en økning på 2,3 prosentpoeng i forhold til juli 2023. Gjennomsnittlig omsetning lå på 108,80 euro per rom per natt, hvilket er 9,7% mer enn året før. Hotellene i de høyere stjernekategoriene opplevde en større økning i belegget enn i økonomisegmentet.
«UEFA EURO 2024 var en ekstraordinær suksess både sportslig, sosialt og økonomisk, og har vesentlig bidratt til å posisjonere Tyskland som et tolerant, mangfoldig, og gjestfritt reisemål. Ifølge DZT Travel Industry Expert Panel, hadde omkring en fjerdedel av de internasjonale reisearrangørene med forretninger i Tyskland inkludert nye reisetilbud til Europa-mesterskapet i sitt program. 35% opplyste at etterspørselen etter disse produktene var høy eller meget høy. I tillegg ble fansens forventninger innfridd: en undersøkelse fra Nielsen Sports viser at 97% av de internasjonale billettinnehaverne oppga at de ville komme tilbake til Tyskland, og 79% ville anbefale en reise til den byen de hadde sett kamp i».
Ifølge Nielsen Sports, verdens ledende leverandør av publikums- og supporterdata for sportsarrangementer, kom 44% av billettinnehaverne til UEFA EURO 2024 fra utlandet. Studiet bekrefter også den økonomiske effekten: i alt genererte fotball-EM direkte, indirekte og fremkallende effekter på i alt 7,44 milliarder euro, og reklameverdien gjennom synlighet i mediene på verdensplan anslås å være 571 millioner euro.
Nylige artikler
Budsjettkuttet vil få store konsekvenser for Innovasjon Norges reiselivssatsing
Strawberry og CapMan forlenger leiekontrakter og planlegger tre totalrenoveringer
Fyllingsgrad-rekord for Norwegian konsernet i november
Ekstraordinær vekst for lokalmat innen storhusholdning
Klassisk Bordeaux til god pris
Mest leste artikler
Opplev verdens beste vingård: Norskeide Vik i Chile
Skatteetaten intensiverer kontroller av serveringssteder i julebordsesongen
Dramatisk budsjettkutt truer norsk reiseliv og markedsføring
Malling kjøper Hotelia: Blir ledende hotellrådgiver i Norden
Innovasjon Norge kuttes: Norsk reiseliv mister 100 millioner