Ifølge en ny rapport fra cruiserederienes bransjeforening Cruise Lines International Association (CLIA) velger stadig flere å reise på cruise i Europa
Ifølge en ny rapport fra cruiserederienes bransjeforening Cruise Lines International Association (CLIA) velger stadig flere å reise på cruise i Europa

Stigende etterspørsel etter cruise i Europa

Ifølge en ny rapport fra cruiserederienes bransjeforening Cruise Lines International Association (CLIA) velger stadig flere å reise på cruise i Europa. I 2023 var det en halv million flere i Europa som reiste på cruise sammenlignet med 2019.

Publisert Sist oppdatert

Cruiseferie har vokst i popularitet, og europeiske destinasjoner blir stadig mer populære. Dette viser en ny rapport fra CLIA. I 2023 reiste 8,2 millioner turister på cruise i Europa. Det er en halv million mer enn før Covid-19-pandemien (2019).

Med Norwegian Epics ankomst til hjemhavnen i Civitavecchia i Roma har Norwegian Cruise Line startet årets cruisesesong i Europa. En sesong som byr på 101 forskjellige europeiske ruter med 38 rundreiser og 63 open jaw-ruter med anløp i 140 europeiske havner og mulighet for å oppleve Istanbul i Tyrkia, Firenze (Livorno) i Italia og Reykjavik på Island.

I alt vil NCL ha ni skip i regionen, blant annet selskapets nyeste og mest innovative skip, Norwegian Prima og Norwegian Viva samt Norwegian Escape, som kommer tilbake til Europa etter sin første sesong i 2022.

Med et gjennomsnitt på 10 timer i havn er det ombord på NCLs cruise, er det god tid  for å utforske de europeiske storbyene på egen hånd. NCL tilbyr også flere utflukter som gir et unikt innblikk i Europas ikoniske arkitektur, lokal gastronomi eller lokalbefolkningens kultur og hverdagsliv. 

Stigende global etterspørsel av cruise

Det er ikke bare i Europa at cruise har slått an. På verdensbasis reiste 31,7 millioner turister på cruise i 2023 – et cruiseboom som har gjort cruisebransjen til den første reiseformen som overgår pre-pandemiske nivåer med 2 millioner flere reisende.2 Rapporten viser dessuten at også yngre generasjoner hopper på cruisebølgen, idet 36 % av cruisegjestene er under 40 år. Populariteten kan nettopp være et uttrykk for at flere opplever å få mer for pengene på cruise sammenlignet med andre reiseformer.

Powered by Labrador CMS