EUs karbonprising kan føre til at en tur-retur-reise Oslo - Kiel kan komme til å koste 2000 kroner, mer for en familie på fire.
Color Line/Fjellanger Widerøe Foto AS
Et minicruise Oslo - Kiel vil koste 2000 mer per familie når EUs karbonprising slår inn for fullt
Fra og med i år må de 12.000 skipene som seiler i europeiske farvann og havner, begynne å kjøpe EU-kvoter (EUA) i det europeiske karbonmarkedet (EU ETS).
Til
tross for en estimert nedgang på 2,6 % i utslippene fra skipsfart på årsbasis i
2023, vil rederiene ifølge analyseselskapet Veyt måtte betale høye kostnader
for EU-kvoter, hvis de ikke tar i bruk teknologi som reduserer karbonutslippene
deres. Dette vil få konsekvenser for billettprisene også for passasjerer som
reiser fra norske havner til EU-destinasjoner.
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP
Nylige artikler
Budsjettkuttet vil få store konsekvenser for Innovasjon Norges reiselivssatsing
Strawberry og CapMan forlenger leiekontrakter og planlegger tre totalrenoveringer
Fyllingsgrad-rekord for Norwegian konsernet i november
Ekstraordinær vekst for lokalmat innen storhusholdning
Klassisk Bordeaux til god pris
Mest leste artikler
Opplev verdens beste vingård: Norskeide Vik i Chile
Skatteetaten intensiverer kontroller av serveringssteder i julebordsesongen
Dramatisk budsjettkutt truer norsk reiseliv og markedsføring
Malling kjøper Hotelia: Blir ledende hotellrådgiver i Norden
Innovasjon Norge kuttes: Norsk reiseliv mister 100 millioner