Politikk

Logoen til Russlands flaggskipflyselskap Aeroflot er sett på en Airbus A320-200 i Colomiers nær Toulouse, Frankrike

Leasingselskaper frykter store tap i Russland

Mer enn 500 Boeing- og Airbus-fly er leid ut til russiske flyselskaper, og de får kun hentet tilbake et dusin av dem, skriver Finansavisen.

Publisert Sist oppdatert

Russlands regjering har instruert flyselskapene til å kun fly innenriks og i Hviterussland for å hindre leasingselskapene å få tak i flyene. I tillegg har også regjeringen anbefalt operatører å omregistrere utenlandskeide fly i Russland, som kan gjøre det vanskeligere å kalle tilbake en flymaskins sertifisering eller spore vedlikehold.

Russland har tilsidesatt flere tiår gamle avtaler som gir leasingselskaper rett til å hente flyene tilbake når kunder misligholder. Bransjen er sjokkert.

– Jo mer vi snakker med forsikringsselskaper og andre på denne konferansen, desto klarere blir det at disse flyene ikke kommer tilbake, sier analysesjef George Dimitroff i konsulentselskapet Ascend by Cirium.

Samlet markedsverdi på de aktuelle flyene beløper seg til 10,3 milliarder dollar. Bransjen stålsetter seg nå for lange, seige, juridiske kamper for å begrense tapene. Advokater er hentet inn for å gjennomgå forsikringsavtalene.

En håndfull fly er reddet ved å trekke tilbake forsikringer og sertifiseringer.

Powered by Labrador CMS