Forbrukere over hele Europa sier de vil stramme inn på impulsdrevne kjøp som brus, snacks og alkohol, viser ferske tall fra BCG.

Nordmenn er Europas mest optimistiske forbrukere

Mens kontinentet sliter med økonomisk uro og forbrukertillit på lavbluss, går nordmenn inn i annen halvdel av 2025 med godt mot – og klarere prioriteringer.

Norske husholdninger har et langt lysere blikk på egen økonomi enn både Sverige, Danmark og Europa forøvrig. 42 prosent av nordmenn vurderer sin egen økonomiske situasjon som “god” – nesten fire ganger høyere enn gjennomsnittet på kontinentet og 13 prosentpoeng over Sverige og Danmark, ifølge Boston Consulting Groups ferske forbrukerundersøkelse. Imidlertid oppgir 1 av 3 nordmenn at deres økonomiske situasjon er dårlig eller svært dårlig, som til tross for å være bedre enn mange andre europeiske land, langtifra betyr at husholdningene er friskmeldt.

Inflasjon og energipriser som uroer europeerne, er i mindre grad kilde til bekymring i Norge – henholdsvis 15 og 13 prosentpoeng lavere enn EU-gjennomsnittet. Samtidig gjør høy eksponering mot flytende rente at økte boliglånskostnader bekymrer langt flere her hjemme – 17 prosentpoeng mer enn i Europa ellers. Undersøkelsen viser tydelig en tendens mot sterkere prioriteringer i norske husholdningsbudsjetter.

– Nordmenn er selvsikre, men selektive. De oppgir å bruke mer på det som er nødvendig eller betyr noe – som matvarer, husholdningsartikler og velvalgt luksus – og kutte ned på snacks og alkohol, sier Lise Lørup Bartosek, partner i BCG.

Samtidig er Norge blant de få landene der luksusmote (+23 pp) fortsatt står sterkt. Dette viser at velvære og kvalitetsopplevelser fortsatt prioriteres av de som allerede tar seg råd til dette – men innenfor en ramme av bevisst forbruk.

– For norske forbrukere handler «verdi for pengene» ikke nødvendigvis om laveste pris, men om hva de faktisk får igjen for kronene. De velger produkter som sparer tid, varer lenger, eller gir en merkbar kvalitetsforskjell. Samtidig lar vi oss lokke av rabatterte kvalitetsprodukter: 75–79 prosent av norske forbrukere sier at rabatter aktivt styrer hva de kjøper – opptil ti prosentpoeng høyere enn det europeiske snittet. Produkter som bare er billige, blir ofte valgt bort, sier Sverre Martinsen, Managing Director & Partner i BCG.

 

Powered by Labrador CMS