Stortinget sier trolig nei til nattog til København
Torsdag skal et forslag fra SV om nattog til København opp i Stortinget. Det er ventet å stemmes ned, noe som skaper reaksjoner i SV.
– Det er tragisk å se på. Her har regjeringen fått en lissepasning fra danskene som de ikke klarer å sette i mål, sier transportpolitisk talsperson Mona Fagerås i SV til Altinget.
Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet er imot forslaget.
Det norske togtilbudet til utlandet er blitt betydelig svekket over de siste tiårene. I 1990 gikk det direktetog fra Oslo til København og Hamburg, samt flere svenske byer, og frem til 2000 gikk det nattog til København.
Den danske regjeringen har opplyst at de har satt av penger i statsbudsjettet for 2023 og 2024 for et nattogtilbud til Oslo.
– Jeg synes jo det er rart når danskene er så klare på at de vil jobbe for dette. Vi trenger utslippsfrie alternativ, dette er tross alt en av Europas mest trafikkerte flyruter. Her kunne vi vært fremoverlent og vist at vi tar klimaet på alvor, men det velger altså flertallet å ikke gjøre, sier Fagerås.
Jernbanedirektoratet konkluderte i 2021 med at det er et markedsgrunnlag for nattog mellom de to hovedstedene. De anslo da at omkring to millioner passasjerer fløy mellom byene i 2019. I tillegg reiser folk med båt, buss og bil.
Nylige artikler
Spørsmålene du bør stille i medarbeidersamtalen
Ringnes vokser i markedet for drikke-på-farten
VM-feber på Hotels.com
Dette bør du tenke på før du gir medarbeiderne dine tilbakemeldinger
KI - en game-changer for hotellbransjen?
Mest leste artikler
Historisk gjenåpning: Nils Flatmark leder Savoy 1918s kjøkken
Hvordan KI revolusjonerer hotellbransjen: Effektivitet og personalisering
RevPAR-utvikling for Oslo-hotellene: En analyse av november 2025
Hvordan Norge kan bli et bærekraftig reisemål året rundt
Classic Norway Hotels: Årets bedrift 2025 og suksesshistorie i hotellbransjen