
Virke skuffet over at internasjonal markedsføring nedprioriteres
– Innovasjon Norge som bransjens motor for internasjonal markedsføring av Norge, får i realiteten mindre midler enn fjoråret, noe Virke er skuffet over, sier bransjeleder reiseliv Geir Vik.
– Den internasjonale konkurranse er knallhard og marginene i bransjen små. Skal vi lykkes med en omstilling av norsk reiseliv, både i en mer bærekraftig retning og innenfor en digital omveltning, er vi avhengig av Innovasjon Norge som en motor. Markedene må påvirkes til å besøke landet vårt gjennom hele året, og vi må utvikle produkt og opplevelser i tråd med det. Da er bevilgning til påvirkning av markedene og omstilling av næringen avgjørende, mener bransjeleder reiseliv hos Virke Geir Vik.
– Virke Reiseliv er skuffet og opplever at statsbudsjettet nedprioriterer reiselivsnæringen i form av at bevilgningene går ned år for år. Dette til tross for uttalelser om satsning. Overføringene til Innovasjon Norge Reiseliv er de samme som i fjor, noe som betyr realnedgang, i og med ikke engang prisveksten er hensyntatt, sier Geir Vik.