Politikk
Virke vil ha mer til markedsføring av Norge som reisemål
– Det er en marginal økning på 11 mill. kroner av rammer til markedsføring av Norge som reisemål over Innovasjon Norges budsjetter (195 mill. kroner).
Dette er kun en prismessig justering. Virke reiseliv mener at denne posten bør økes med 50 mill. kroner til 234 mill. kroner, for å øke verdiskapningsevnen til norsk reiselivsnæring. Konkurransen om de utenlandske turistene er hard, sier bransjedirektør Audun Pettersen i Virke reiseliv.
Reiseliv som eksportnæring
– Regjeringens eksportsatsing “Hele Norge eksporterer” er foreslått økt med 45 millioner kroner. Reiseliv er en av fem utpekte næringer i satsingen og Virke jobber godt sammen med blant annet NHO Reiseliv, NHO Luftfart og Norsk Reiseliv, med å utvikle et forslag til eksportsatsing på reiseliv sammen med næringen. Det er bra at næringsminister Vestre følger opp eksportsatsingen med økte rammer, sier Audun Pettersen.
Turistskatt
Noen reisemål i Norge har over tid opplevd høy besøksbelastning, men dagens modeller for finansiering og forvaltning av fellesgoder har lidd under mangelen på gode måter å innhente besøksbidrag. Regjeringen har fortsatt ingen løsninger for besøksbidrag/turistskatt, men vil i 2024 jobbe for en kommunal innføring av besøksbidrag.
– Det er positivt at de signaliserer at de vil sette i gang pilotprosjekter som er lokalt forankret, og dette er i tråd med Virkes innspill, avslutter bransjedirektør Audun Pettersen i Virke reiseliv.