Politikk

Audun Pettersen, bransjedirektør i Virke reiseliv.

Virke vil ha mer til markedsføring av Norge som reisemål

– Det er en marginal økning på 11 mill. kroner av rammer til markedsføring av Norge som reisemål over Innovasjon Norges budsjetter (195 mill. kroner).

Publisert Sist oppdatert

­Dette er kun en prismessig justering. Virke reiseliv mener at denne posten bør økes med 50 mill. kroner til 234 mill. kroner, for å øke verdiskapningsevnen til norsk reiselivsnæring. Konkurransen om de utenlandske turistene er hard, sier bransjedirektør Audun Pettersen i Virke reiseliv.

Reiseliv som eksportnæring

– Regjeringens eksportsatsing “Hele Norge eksporterer” er foreslått økt med 45 millioner kroner. Reiseliv er en av fem utpekte næringer i satsingen og Virke jobber godt sammen med blant annet NHO Reiseliv, NHO Luftfart og Norsk Reiseliv, med å utvikle et forslag til eksportsatsing på reiseliv sammen med næringen. Det er bra at næringsminister Vestre følger opp eksportsatsingen med økte rammer, sier Audun Pettersen.

Turistskatt

Noen reisemål i Norge har over tid opplevd høy besøksbelastning, men dagens modeller for finansiering og forvaltning av fellesgoder har lidd under mangelen på gode måter å innhente besøksbidrag. Regjeringen har fortsatt ingen løsninger for besøksbidrag/turistskatt, men vil i 2024 jobbe for en kommunal innføring av besøksbidrag.

– Det er positivt at de signaliserer at de vil sette i gang pilotprosjekter som er lokalt forankret, og dette er i tråd med Virkes innspill, avslutter bransjedirektør Audun Pettersen i Virke reiseliv.

Powered by Labrador CMS