Reiseliv

Arctic race bygger nord-norge som merkevare

Publisert Sist oppdatert
- er unikt i norsk målestokk og sørger for å bygge Nord-Norge som merkevare og skaper verdier i regionen, sier , reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Hun lar seg begeistre av sykkelrittet Arctic Race of Norway, som i år arrangeres for femte gang. Både for folkefesten som rittet generer, men også for hva som skapes av verdier for lokalt næringsliv og norsk reiseliv.- Det er bare å bøye seg i støvet for hva arrangørene av Arctic Race har fått til på bare fem år. Sykkelrittet er populært i sykkelverdenen og her i Nord-Norge deltar store deler av regionen gjennom en rekke aktiviteter, både på kultur-, reiselivs og næringslivssiden. Ikke minst har den årlige næringslivskonferansen blitt den viktigste møteplassen for regionale og nasjonale næringslivsledere og politikere, sier Holm.- Skal arrangementer bidra til verdiskaping og identitetsbygging for en destinasjon, må de innlemmes som del av en strategi. Start med strategien og finn arrangement som passer inn og ikke omvendt. Da er sjansen absolutt størst for å lykkes, sier Holm.Reiselivsdirektøren trekker frem flere gode grunner til å satse på arrangementer i reiselivssammenheng - det være seg små eller store; Det gir økonomisk effekt, arbeidsplasser, image, øker stedets attraktivitet og sesongforlengelse. Arctic Race of Norway skapte i 2016 en meromsetning for norsk næringsliv på over 93 millioner kroner, ifølge en ny rapport fra selskapet . Dette er en økning på 14 prosent fra forrige kartlegging i 2014. Ringvirkningene er nasjonale og gjelder alt fra tilreisende turister, til kjøp av varer og tjenester.I 2016 ble TV-bildene fra Arctic Race of Norway kringkastet i 180 land, og skapte utover dette bred mediedekning internasjonalt. Rapporten konkluderer også med at det er vanskelig å sette konkrete økonomiske verdier på denne oppmerksomheten, men at eksponeringen i ren reklameverdi (EAV) beløper seg til rundt 231 millioner kroner – en økning på rundt 30 millioner fra 2014. I tillegg til TV-sendingene ble Arctic Race omtalt i rundt 2840 redaksjonelle artikler i Norge, med en anslått verdi på 112 millioner kroner.
Arctic Race of NorwayBente Bratland HolmArctic Race-konferansenBetydelige ringvirkningerBedriftskompetanseFoto: Innovasjon Norge

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS