Reiseliv

MSC World Europa er for tiden på cruise i Middelhavet og hadde sin jomfrutur i november 2022.

Bestiller to nye, innovative cruiseskip

MSC Cruises har bestilt to LNG-drevne (naturgassdrevne) skip fra det franske skipsbyggeriet Chantiers de l'Atlantique.

Publisert Sist oppdatert

­Skipene vil ha flere innovative løsninger for å maksimere energieffektiviteten, blant annet utstrakt bruk av varmegjenvinning. Skipene forventes å bli sjøsatt i henholdsvis 2026 og 2027.

De nye skipene er en videreutvikling av søsterskipene MSC World Europa og MSC World America, som i dag er de mest energieffektive cruiseskipene i verden, med en ytelse som overgår Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens (IMO) krav til Energy Efficiency Design Index (EEDI). De nye skipene vil ha flere innovative løsninger for å maksimere energieffektiviteten, med utstrakt bruk av varmegjenvinning og andre teknologiske løsninger for å redusere karbonavtrykket ytterligere. Skipene vil også være optimalisert for en rekke alternative drivstoff, som bio- og syntetisk metan og grønn metanol.

– Vi er stolte over å fortsette vårt 20 år lange samarbeid med Chantiers de l'Atlantique, som vi allerede har bygget atten skip sammen med, og hvor det nittende nå er under bygging. Med de to nye skipene fortsetter vi å gjøre fremskritt på vår reise for å redusere karbonutslippene og nå netto null klimagassutslipp innen 2050, sier Pierfrancesco Vago, styreformann i MSC Cruises.

Skipene, som i dag er klassifisert som World Class 3 og World Class 4, vil ha landstrømstilkobling for å redusere CO2-utslippene i havnene, de mest avanserte systemene for rensing av avløpsvann som er utviklet i tråd med IMO, toppmoderne avfallshåndtering og energieffektivt utstyr om bord, for å optimalisere motor- og energibruken og dermed redusere utslippene ytterligere.

Powered by Labrador CMS