Reiseliv

Bygdeturisme og lokalmat øker, stor tro på sommersesongen

Publisert Sist oppdatert
Hele 90% av bedriftene i en nylig gjennomført undersøkelse blant bygdeturisme- og gardsmattilbydere her i landet, tror at sommeren 2015 blir som i 2014 eller bedre. Samtidig er nesten 74% av bedriftene ganske eller svært optimistiske når det gjelder fremtiden for deres egen virksomhet, mens vel 23% er ”midt på treet”. Denne medlemsundersøkelsen viser at det er meget stor optimisme blant medlemmene i – næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge.- Vi veldig fornøyde med disse tallene, sier daglig leder i HANEN, . - Samtidig må vi huske på at en rekke av våre medlemmer har hovedsesongen på høsten og frem mot jul. Det gjelder særlig matprodusentene. Men sommersesongen er meget viktig for alle som tilbyr bygdeturisme med overnatting, servering og aktiviteter/opplevelser. Hele 90% av de som svarte, tror på en like god eller bedre sommer iår som ifjor. De samme undersøkelsene i 2014 og 2013, viste tilsvarende forventninger på 89% og 81%, så troen på en god sommersesong har holdt seg høy gjennom mange år. Og våre undersøkelser etter sommeren hvert år, har også vist at dette tidligere har slått til. Så det blir spennende å se om forventningene slår til iår også, sier Bernt Bucher Johannessen.Hittil i 2015 viser utviklingen gode tall for de fleste ifølge undersøkelsen, understreker markeds- og mediesjef i HANEN, . Nesten 88% av de som svarte på undersøkelsen vår, sier at så langt er 2015 som ifjor eller bedre. Blant de som svarte på undersøkelsen, var det bare 3% som sa at 2015 så langt har vært mye dårligere enn ifjor, mens 10% svarte litt dårligere. Selvsagt er situasjonen vanskelig for enkelte av våre medlemmer, men det generelle inntrykket er at det går meget bra for de fleste bygdeturisme- og gardsmatbedriftene, sier Trangsrud.- Optimismen er også noe jeg vil trekke frem, for optimismen er fortsatt meget stor blant bedriftene innen bygdeturisme og gardsmat her i landet. Nesten 74% av de som svarte på undersøkelsen, er svært eller ganske optimistiske når det gjelder fremtiden for deres egen virksomhet. Samtidig er 23% ”midt på treet”. Bare 3% av de som svarte, er ganske pessimistiske (7 svar) og ingen er svært pessimistiske. Vi står ved innledningen til en spennende sommersesong, men det er ingen tvil om at optimismen råder innen bygdeturisme og gardsmat her i landet, avslutter Ole Jonny Trangsrud.
HANENBernt BucherJohannessenOle Jonny TrangsrudBilde: Kvebergsøya Gård Foto: C.H. Thomassen

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS