– Vi har satt flere rekorder og opplevd vekst gjennom hele høysesongen, sier Olle Aulin, daglig leder i Topcamp.

Camping-vekst gjennom hele høysesongen

Topcamp er Norges største campingkjede, med for tiden ti anlegg, fra Sørlandet til Helgeland. Campingplassene er blitt langt mer komfortable og velutstyrte i de senere år, hos Topcamp kan gjestene velge mellom hytter og leiligheter, tradisjonell camping med egen vogn, bobil eller telt. Det nyeste er luksuriøs glamping.

Olle Aulin, daglig leder i Topcamp, hvordan har trafikken vært hos dere i sommer?

– Trafikken har vært svært god, både for kjeden samlet og på de enkelte plassene. Vi har satt flere rekorder og opplevd vekst gjennom hele høysesongen – på både camping, glamping, telt og hytteutleie. I tillegg har vi hatt solid økning i biinntekter som butikk og restaurant. Hovedtyngden av gjestene er fortsatt norske, med særlig sterk vekst i fellesferien. Samtidig ser vi en positiv utvikling fra viktige utenlandsmarkeder som Tyskland, Nederland og Frankrike, og en tydelig økning fra Sverige og Danmark.

Hvordan er fordelingen på bobil, campingvogn, hytte, telt?

Ekeberg Camping har en av Oslos mest unike beliggenheter, med panoramautsikt over byen og gangavstand til sentrum.

– Fordelingen følger i stor grad samme mønster som tidligere år. Campinggjester med bobil og campingvogn utgjør godt over halvparten av besøkene i høysesong, mens hytter står for rundt en tredjedel. Teltgjester utgjør fortsatt den minste andelen. Det vi ser tydeligere nå er en markant økning i hyttebruk utenom høysesongen, særlig gjennom bedriftsleie i skulder- og lavsesong.

Ser dere noen trender i markedet?

– Vi ser en tydelig økning i etterspørselen etter tilleggsvalg, som oppredde senger på hytter, reservering av spesifikke plasser og muligheten til å bestille privat- eller familiebad. Onlinebookinger fortsetter å vokse kraftig, i tråd med utviklingen de siste årene. Snittinntekten per romdøgn er i positiv vekst og følger våre prognoser. Oppholdslengden er stabil sammenlignet med tidligere år.

Hvor lenge varer campingsesongen i turistmarkedet?

– Den klare høysesongen for camping er juni til august, men vi ser at trafikken begynner å ta seg opp allerede fra påske – særlig i helgene. Sesongen kan også strekke seg godt inn i september, når været spiller på lag. Ser vi på hytteutleie som en del av campingopplevelsen, har flere av destinasjonene våre tidvis høyt trykk også vinterstid – spesielt de som ligger ved fjellet og tett på skimuligheter.

Dere har nylig fått ny 25-årig driftsavtale for Ekeberg og har i tillegg Bogstad, hvordan er campingmarkedet i Oslo, skiller det seg fra markedet ellers i landet?

– Oslo er på mange måter inngangsporten til Norge for utenlandske gjester. Spesielt Ekeberg er helt unik – det finnes knapt andre campingplasser i Europa med gangavstand til sentrum og samtidig panoramautsikt over hovedstaden. Det gjør plassen svært attraktiv for turister som vil kombinere campingopplevelsen med storbyferie. Bogstad utfyller bildet med sin beliggenhet nær marka og badevann, slik at Oslo samlet sett kan tilby campinggjestene en kombinasjon av både urbane og naturnære opplevelser.

Har dere noen nye prosjekter på gang?

– Vi har flere spennende prosjekter på gang. På flere av plassene planlegges større renoveringer, og på Ekeberg ser vi spesielt på omfattende oppgraderinger for å løfte gjesteopplevelsen ytterligere. På Topcamp Sjøsanden skal vi også etablere en ny Eventyrgolfbane, som et tillegg til aktivitetstilbudet. Samtidig har vi en klar vekstambisjon – vår visjon er å kjøpe opp og utvikle flere campingplasser i Norge, slik at vi kan tilby et enda bredere og mer attraktivt produktspekter, til både norske og utenlandske gjester.

Jeg vil også trekke frem glamping. Vi lanserte konseptet i 2024, og i år har det virkelig har skutt fart. Vi har bygget opp glampingtelt på tre plasser – Topcamp Bogstad, Topcamp Onsakervika og Topcamp Sjøsanden – og responsen har vært over all forventning. Tilbudet har vært svært populært og ofte fullbooket gjennom sommeren, noe som viser at dette er et produkt gjestene virkelig setter pris på.

 

Powered by Labrador CMS