Reiseliv

Cruisenæringen lanserer miljøverktøy for norske kommuner

Cruise Lines International Association (CLIA), som organiserer over 90 % av verdens cruiseskip, lanserer et nytt verktøy for norske politikere og forbrukere.

Publisert Sist oppdatert

­Verktøyet skal tilgjengeliggjøre informasjon om miljø, trafikk og lokale initiativ for å bedre kommunikasjonen mellom næringen og kommuner, havner og befolkning.

Verktøyet ble presentert på OneOcean Week i Bergen, der representanter fra CLIA var tilstede for å delta i panelsamtale om bærekraftig cruise.

– Verktøyet burde lette kommunikasjonen mellom oss i bransjen og interessentene våre, sier Sascha Gill, visepresident for bærekraft i CLIA Europe.

Verktøyet, cruiseinfohub.com, ble lansert på CLIAs årskonferanse i Paris og har allerede blitt brukt av lokale politikere i Spania, Frankrike, Italia og Tyskland for å finne informasjon raskt. Det er et viktig ledd i tilgjengeliggjøringen av bransjen.

Viktig by for næringen

OneOcean Week er en av Norges, og verdens, viktigste arenaer for næring til havs. For cruise spesielt er både Bergen og OOW særdeles viktig.

– Bergen er en av Norges mest attraktive havner for samtlige cruiserederier som seiler til Norge. Bergen er pen, ren og byr på et vell av opplevelser. Derfor er det naturlig for oss å delta her, sier Tor Christian Sletner, regionsdirektør for CLIA i Skandinavia.

Cruisebransjen støtter opp om flere internasjonale forpliktelser for bærekraftig turisme, og har konkrete tiltak i hele bærekraftsspekteret. Næringen tar sikte på å bruke beste mulige teknologi på alle nye skip, og oppgraderer fortløpende skipsflåten. Samtidig har næringen et mål om å koordinere med destinasjonene for å sikre at innbyggere og besøkende får det best mulig.

– Cruise er den delen av reiselivsbransjen som får hardest gjennomgang i offentligheten. Vi blir analysert og evaluert, og er derfor også opptatt av å være så tilgjengelig som mulig. Vi tror at bedre samfunnskontakt og kommunikasjon er nøkkelen til å skape forståelse for bransjen og det bransjen har å tilby en by som Bergen og Norskekysten, sier Tor Christian Sletner.

Powered by Labrador CMS