Reiseliv

Et fly fra SAS tar av fra Oslo lufthavn Gardermoen

DNB Markets mener en restrukturering av SAS må skje for å unngå konkurs

Publisert Sist oppdatert

SAS har lidd store tap gjennom hele pandemien, også sammenlignet med andre flyselskaper i Europa.

Forrige uke fremskyndet selskapet kvartalsrapporten med en uke. Pressesjef i SAS John Eckhoff skriver til DN at de er i en «silent period» og ikke har noe tillegge utover meldingen.

På onsdag stupte aksjen. Ved 1230 tiden faller den 20 prosent og nærmer seg en krone.

Pr nå er markedsverdien av SAS på Oslo Børs 8,9 milliarder kroner.

Meglerhuset DNB Markets mener restrukturering nå ser uunngåelig ut. I analysen står det: «Med et estimert tap før skatt i første kvartal på rundt 1,9 milliarder svenske kroner, forhøyet gjeld og en ikke-konkurransedyktig kostnadsposisjon, ser SAS ut til å nærme seg konkurs med mindre selskapet kan gjennomgå restrukturering»,

SAS rapporterer regnskapene i avvikende regnskapsår, og planen var at rapporten skulle offentliggjøres for første kvartal, den 01 mars. Regnskapene tar for seg driften i november, desember og januar. Dette blir nå fremskyndet til den 22.februar melder selskapet.

Sydbank-analytiker Jacob Pedersen uttalte til DN at «dette var meget sjelden kost».

– SAS har en fullstendig uholdbar kapitalstruktur – det finnes ikke reell egenkapital på balansen, sa han, og viste til at selskapet kun har «bokført egenkapital».

– Selskapet er ikke der at det er på vei til tvungen konkurs. Det er penger i kassen, men den bokførte egenkapitalen er jo kun komponert av hybridkapital. Riktignok har gjelden bare én til to prosent rente, men denne vil i løpet av noen år stige til ti prosent og på ett eller annet tidspunkt må dette problemet adresseres, sier han videre.

Staten i Sverige og Dannmark bidro med sine andeler i SAS sin refinansiering høsten 2020. Det ble hentet inn 14,3 milliarder svenke kroner i forskjellige finansielle instrumenter.

Anko van der Werff tok over rollen som Sas sjef i august 2021. Han mener det blir vanskelig å ha en positiv kontantstrøm gjennom vinteren, til tross for at antall passasjerer er på samme nivå som i dag.

Selskapet er gjennom pandemien finansiert med hybridkapital, en blanding av gjeld og egenkapital med årlig rentebetaling, på totalt 7,6 milliarder svenske kroner.

Selskapet har 4,4 milliarder svenske kroner i kontanter i dag, og har fått en ny krisepakke fra Sverige og Danmark på tre milliarder svenske kroner, som foreløpig ligger urørt. Krisepenger fra Norge på 1,5 milliarder kroner er allerede brukt opp.

Powered by Labrador CMS