Reiseliv

Ålesund er nå Norges mest populære cruisedestinasjon, i antall passasjerer.

Enorm økning i cruisetrafikken til Norge

Det har vært en meget sterk økning i cruisetrafikken til norske havner i år. Norge er nå en av Europas viktigste cruisedestinasjoner, og til forskjell fra de fleste andre land, har vi et stort antall havner som har anløp av cruiseskip.

Publisert Sist oppdatert

Trafikken fordeler seg nå også over større deler av året. Det kommer med jevne mellomrom kritikk av cruisebransjen, ikke minst fra andre deler av norsk reiseliv. Likevel er innkommende cruisetrafikk en viktig del av reiselivet, som mange destinasjoner kan få mer ut av i årene fremover.

– Det er sterk økning i cruisetrafikken fra 2022 til i år, det gjelder både antall anløp og ikke minst antall passasjerer. En av årsakene er krigen i Ukraina, som har ført til at anløp i Østersjøen er blitt flyttet til Norge. Vi så det allerede i fjor, men dette året er denne utviklingen blitt forsterket, sier daglig leder Inge Tangerås, i Cruise Norway.

– En annen årsak er at reiselivet i Norge, som retter seg mot cruisebransjen, er blitt flinkere til å utvikle produkter som fungerer til alle årstider. Norge er gått fra å være en sommerdestinasjon til å bli en helårsdestinasjon, når det gjelder cruise. Her har særlig Nord-Norge vært ledende med å utvikle mange spennende aktivitetsopplegg for vintercruise-passasjerer. Belegget har øket ganske kraftig i forhold til 2022, det er både større skip, men ikke minst har fyllingsgraden øket. Vi har også et stort antall havner som skipene kan besøke, og dermed øker det totale passasjertallet, sier Tangerås.

Cruise Norway er medlems- og interesseorganisasjon for cruiseindustrien i Norge. De som er med er havner/destinasjoner og cruiseagenter, pluss enkelte store attraksjoner. Totalt 55 medlemmer, derav rundt 30 havner. Cruise Norway promoterer Norge og Svalbard overfor cruiserederiene, og selskapet samarbeider tett med myndigheter og næringen, nasjonalt og internasjonalt.

Det tar tid å bli cruisedestinasjon

– Det er jo den vakre naturen som gjør at stadig flere ønsker å besøke Norge, det er det som er det unike med Norge, de destinasjonene som ligner mest er kanskje Canada og Alaska, men de ligger jo et stykke unna og er ikke konkurrenter i det europeiske cruisemarkedet.

Hele verdikjeden i Norge er flinke til å samarbeide, slik at gjestene får gode opplevelser. Vi har mange tilbud, både for de aktive og de mindre aktive, noe for enhver smak og alle aldersgrupper.

Vi tar med representanter for cruiseselskapene på visningsturer, en årlig tur til Nord-Norge og en til Syd-Norge, noe som er veldig populært i bransjen. Ellers er vi tilstede på internasjonale messer. Vi jobber også i økende grad inn mot myndigheter og politikere, med høringsuttalelser og annet.

Et sted som ønsker anløp av cruiseskip må jobbe med destinasjonen og sikre at de har gode og spennende opplevelser å tilby gjestene, det skal mer til en en fin kai.

Det tar tid å komme inn på dette markedet, cruiseselskapene jobber med lang horisont. De fleste har lagt seilingsplanene for 2025 allerede, nå er det 2026 de jobber med, sier Inge Tangerås.

Det kommer med jevne mellomrom kritikk, både fra folk i reisebransjen og andre, om at cruiseanløp legger igjen for lite penger på destinasjonene, hvordan ser dere på det?

– Cruisebransjen står for en stor og viktig verdiskapning, ikke minst i Nord-Norge og distriktene. For å få enda mer uttelling, er det viktig å få cruiseselskapene til å benytte norske destinasjoner som snuhavner, at cruisene starter og stopper der. Det medfører stor omsetning for hoteller, serveringssteder, transportselskaper og andre, både før og etter cruiset. Jo flinkere vi er med produktutvikling, desto større økonomisk betydning får cruise. For mange attraksjoner i distrikts-Norge er den faste, forutsigbare inntekten fra cruiseanløp veldig viktig.

Er rederiene blitt flinkere til å tilby norsk mat ombord?

– Rederiene ønsker å tilby mer norske varer på norske cruise, men det er ikke så enkelt å få til. Det er ofte leveringsutfordringer på volumsiden for produkter de kan tenke seg å kjøpe, med unntak av laks. Jeg tror nok cruisenæringen gjerne tar inn flere norske produkter, hvis de blir tilgjengelige i de volumer de har behov for.

Har cruisetrendene forandret seg etter pandemien, er det blitt flere cruise i kaldere farvann, som Norge?

– Veksten i Norge er jo formidabel og det er sikkert fordi det er et trygt og greit land å være gjest i, og vi kan tilby spennende opplevelser og vakker natur til alle årstider. Det har aldri vært bedre fordeling av trafikken på årsbasis. Nå har vi cruiseanløp absolutt hele året, inkludert i julen.

Hvordan stiller cruisebransjen seg til turistskatt, som debatteres mye om dagen?

– Mitt inntrykk er at cruisenæringen ikke er negativ til turistskatt. De betaler jo allerede ganske godt med avgifter og vederlag for å gå til kai, men jeg tror ikke turistskatt anses som en utfordring.

Stortinget vedtok i 2018 at verdensarvfjordene skal være utslippsfrie fra 2026.

Det vil gjelde de fem fjordene Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Sunnylvsfjorden og Tafjorden. Hvilke konsekvenser får dette for cruiseselskapene?

– Hvis vedtaket blir stående vil det få svært negative konsekvenser for de berørte områdene. Det gjelder særlig Flåm, Geiranger og Hellesylt, der det i praksis blir slutt på cruisetrafikken fra 2026. Det er synd, fordi det ikke er noen lokale luftkvalitetsutfordringer lenger, etter at de strengere NOx-kravene kom. De totale utslippene vil bli de samme selv om verdensarvfjordene stenges, skipene vil jo bare seile andre steder. Det virker meningsløst å forsøke å regulere klimagassutslipp ved å stenge noen norske fjorder, det fører kun til omdisponering av tonnasje, men vil være veldig negativt for de berørte havnene. Vi ønsker alle å oppnå det samme, å kutte utslipp og få den sosiale aksepten næringen er avhengig av for å seile videre, avslutter Inge Tangerås i Cruise Norway.

Cruiseskipene som anløper Norge er blitt større og fyllingsgraden øker. Foto Hans Kristiansen

Flere og større skip

Pr. 30. september 2023 var det 359 flere cruiseanløp enn i samme periode i fjor (+11,4 %). Skipene som har anløpt i år har i gjennomsnitt hatt 1.615 passasjerer ombord, mot 1.249 hittil i fjor. Dette gir en økning på 44%, fra 3,9 millioner passasjerer per 30. september i fjor, til 5,7 millioner passasjerer per 30. september i år (antall passasjerer er summen av passasjerer ombord på alle rapporterte anløp i SafeSeaNet, ikke antall unike passasjerer som har besøkt Norge).

Topp 10 havner * Antall anløp Passasjerer

Ålesund 252 603.535

Bergen 325 555.758

Stavanger 181 515.452

Haugesund 111 359.644

Olden 128 354.725

Geiranger 154 352.586

Kristiansand 111 290.741

Oslo 137 280.300

Hellesylt 73 270.835

Flåm 107 226.352

* Tall per 30./9 2023 Kilde: Kystdatahuset

Powered by Labrador CMS