Reiseliv
Europeisk turisme: utflating av veksten for resten av 2011
The (ETC) har nylig offentliggjordt rapporten , for annet kvartal.Her er noen av hovedpunktene:- Det var fortsatt sterk vekst i reiser til europeiske destinasjoner ut mai. Nesten alle destinasjoner melder om økning i antall ankomster for årets første tre til fem måneder.- Men den sterke veksten skyldes delvis sammenligningen med april 2010, da store deler av europeisk luftrom var stengt som følge av “askeskyene”. Denne effekten vil avta i de neste månedene.- De siste tallene når det gjelder overnatting og ankomster viser moderat vekst, mens tallene fra de europeiske flyselskapene viser en beskjeden økning i de siste ukene. Tilgjengelig, og stadig økende kapasitet, skulle sørge for konkurransedyktige priser på flybilletter, noe som burde stimulere etterspørselen etter reiser resten av året.- Hotellbelegget flatet ut i Syd- og Øst-Europa i mai, mens i resten av Europa var etterspørselen relativt stabil. Gjennomsnitts rompriser fortsatte å øke over det meste av Europa, som svar på den økende etterspørselen. Omsetningsøkningen for hotellene kommer nå primært som følge av høyere priser, istedenfor øket etterspørsel.- ETC forventer at den generelle veksttrenden vil avta i resten av 2011, fordi sammenligningen blir med måneder med sterkere etterspørsel i 2010. Uro i verdensøkonomien vil igjen kunne påvirke etterspørselen for europeisk reisebransje.- Utflatingen av veksten i 2.kvartal reflekterte sannsynligvis flere midlertidige faktorer som allerede har avtatt. Opphentingen i økonomien i industrilandene har nå nådd et stadium der den er selvbærende, spesielt når vi også tenker på den fortsatt sterke veksten i «de nye markedene»
European Travel Commission*European Tourism in 2011 - Trends & Prospects*Originally established in 1948, ETC has been promoting Europe internationally for over 60 years. The main objectives of the European Travel Commission are to:Promote Europe as an attractive tourist destination;Assist member NTOs to exchange knowledge and work collaboratively;Provide industry partners and other interested parties with easy access to material & statistics regarding inbound tourism to Europe.
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP
Nylige artikler
Bærekraftig hotellsatsing i Liabygda
Strawberry lanserer nytt forretningssegment
Rekordhøy verdiskapning i norsk reiseliv
Flere søker førjulsmagi utenfor Norge
Norwegian lanserer 12 nye ruter i sommerprogrammet for 2026
Mest leste artikler
Strawberry bytter til Svanemerket: En ny standard for miljøvennlige hoteller
Oppdag de første Radisson Individuals-hotellene i Bergen
Ulovlig nordlysturisme i Tromsø: Turistselskaper bøtelagt for manglende løyve
Rekordhøy verdiskaping i norsk reiseliv: En robust næring i vekst
Julebord: En viktig tradisjon for nordmenn og serveringsbransjen