Reiseliv

God tro på sommeren innen bygdeturisme og lokalmat

Publisert Sist oppdatert
HANEN – næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge – har nettopp gjennomført en undersøkelse blant medlemmene. Vel 92% av bedriftene tror at sommeren 2017 blir ”som i fjor eller bedre” for deres virksomhet. Av disse er det vel 48% som tror at sommeren 2017 blir ”mye eller litt bedre enn i 2016”. Samtidig er 70% ganske eller svært optimistiske når det gjelder fremtiden for deres egen virksomhet, mens vel 28% er ”midt på treet”.Ja, dette er gode tallene, sier daglig leder i HANEN . Dette fortsetter den gode trenden vi har sett gjennom mange år nå. Omsetningen øker og det leveres gode økonomiske resultater. For første gang i 2016 hadde mer enn halvparten av HANENs medlemmer over 1 million kr i omsetning. Vi ser at størrelsen på HANENs medlemmer har økt, både når det gjelder omsetning og antall ansatte. Det er selvsagt også mange som benytter seg av sesongarbeidere og blant annet skoleungdommer har glede og nytte av å arbeide ved HANEN-bedrifter. For mange er dette det første møtet med arbeidslivet og en bedre introduksjon til reiseliv/lokalmat kan man knapt få, understreker Bernt Bucher Johannessen.- Det er fortsatt stor optimisme blant bedriftene innen bygdeturisme og gardsmat her i landet, sier markeds- og mediesjef . 98% av de som svarte på undersøkelsen, er ”svært eller ganske optimistiske” eller ”midt på treet” når det gjelder fremtiden for deres egen virksomhet. Av disse er 70% ”svært eller ganske optimistiske”. Optimismen har økt jevnt og holdt seg på et høyt nivå de siste årene.Norske innlandsbåter utgjør en viktig del av norsk reiseliv, og er organisert i næringsorganisasjonen HANEN. Båtene gjør naturen tilgjengelig for både norske og internasjonale turister, og nå investeres det mye for å gjøre båtturene enda mer attraktive for fjellvandrerne.I forkant av årets sesong i Jotunheimen nasjonalpark, har investert i overkant av 20 millioner kroner i ny båt og elektronisk bookingløsning. - Vi har store forventninger til sommersesongen, og håper vi får en økning i passasjerantallet fra i fjor hvor vi hadde 61.000 passasjerer, uttaler , skipper og eier av Gjendebåten AS og leder av HANENs fagutvalg for innlandsbåter. frakter passasjerer langs Femunden gjennom naturskjønne omgivelser i Femundsmarka nasjonalpark. Basert på passasjerenes ønsker om lokalmat, serverer de nå Rørosbrettet som er satt sammen av Røros delikatesse. Brettet består av lokale matvarer fra Røroskjøtt, Galåvolden Gård, Eggen Gardsysteri, Auma, Smaken av Røros og Rørosbakeren. I tillegg har M/S Fæmund II fått sitt eget øl som faller i smak hos passasjerene. - Vi er levende opptatt av lokalmat og lokale mattradisjoner, og ønsker å servere passasjerene våre sunn og velsmakende fjellmat. Vi har fått svært god respons på Rørosbrettet, og passasjerene setter stor pris på både maten og ølet, sier styreleder i M/S Fæmund II.
Bernt Bucher JohannessenOle Jonny TrangsrudInnlandsbåtene klare for sommersesongenGjendebåten ASHarald RuneØvstedalM/S Fæmund IIJan Aage Røtnes,

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS