Reiseliv

Stavanger og Sandnes har i år en kapasitet på 650 000 cruiseturister. Og med en stadig synkende kronekurs, gir det gode penger i kassa for de to byene i sør.

Handelsboom - Turister bruker mer penger i Norge

Kronekursen løfter kjøpekraften, melder reiselivsaktører.

Publisert Sist oppdatert

­­Stavanger og Sandnes har i år en kapasitet på 650 000 cruiseturister. Og med en stadig synkende kronekurs, gir det gode penger i kassa for de to byene i sør, skriver Børsen.

- Ja, vi ser en økning. Det går som hakka møkk, det går helt i hundre i havna her, sier cruise manager i Visit Region Stavanger, Line Murphy

Knuser cruise-myte

- Det er en myte at cruiseturister ikke bruker penger. De er viktige, det er mange aktører her som lever utelukkende på grunn av dem. Og at de nå bruker mer penger på grunn av kronekursen, er helt kanon, tilføyer Murphy.

Murphys påstand støttes av Gunhild Vevik, kommunikasjonssjef i Visit Region Stavanger.

- Det stemmer ja. Vi ser at de vil ha flere opplevelser enn tidligere, og at de spesielt bruker mer penger på det som er autentisk norsk. Et eksempel er at en kjøkkensjef på et cruiseskip nylig var ute og handlet inn råvarer i Stavanger for flere tusen kroner fra de små leverandørene, og lagde mat til gjester på skipet med de norske råvarene, sier hun.

Markant økning

Reiselivsdirektør Anders Nyland ved Bergen turistkontor bekrefter inntrykket av at turistene legger igjen mer penger enn tidligere.

- Vi har jo både cruiseturister og andre turister innom hos oss, og skiller ikke på det. Men vi omsetter for betydelig mer per gjest enn før pandemien. Det er en merkbar økning, sier Nyland til Børsen.

Han forteller at utflukter og rundreiser som fjordcruise og «Norway in a nutshell» er veldig populært.

- Antall besøkende i Turistinformasjonen i Bergen har økt med 31 prosent fra januar til og med mai, sammenliknet med fjoråret. Omsetningen i samme periode har økt med 38 prosent, opplyser Nyland.

- De totale salgstallene er fortsatt lavere enn før pandemien, altså 2019-tallene. Men salget per gjest er veldig mye høyere, fortsetter han.

Optimisme i nord

Reiselivssjef Lone Helle i Visit Tromsø forteller at både hoteller og den lokale campingen rapporterer om høye forhåndsbookinger og få kanselleringer.

- Vi håper at kronekursen slår positivt ut, og i tillegg har vi grunn til håpe at nordmenn i år kommer seg lenger nordover enn til Lofoten. Undersøkelser tyder på at Troms og Finnmark i økende grad står på nordmenns reiselyst-liste for sommersesongen, sier Lone Helle.

Powered by Labrador CMS