Reiseliv

Havila har overtatt nytt skip

22. april tok Havila Kystruten over sitt skip nummer to, Havila Castor, på Tersan-verftet i Tyrkia. Havila Castor starter å seile kystruten Bergen – Kirkenes tirsdag 10. mai.

Publisert Sist oppdatert

Styreleder og hovedaksjonær Per Sævik var med på den offisielle overtagelsen på verftet i Tyrkia.

- Det er alltid ekstra spesielt å være med på overtagelse av nye skip. Hun er et flott skue som vi ser frem til å se langs norskekysten, sier Sævik.

Administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten forteller om stor glede etter noen utfordrende påskedager, med avlyst rundtur for søsterskipet Havila Capella.

- Dette er en stor dag for rederiet, og nå er vi klare for å få Havila Castor hjem til Norge, slik at hun blir satt i trafikk tirsdag 10. mai, sier Martini.

- Det er en stor glede for Tersan å dele vår verdifulle partner Havila Kystruten sin begeistring over å gi passasjerene som reiser på den historiske ruten mellom Bergen og Kirkenes topp kvalitetsservice. Takket være Havila Kystrutens tillit til Tersan vil vi jobbe hardt for å fortsette med byggingen av de to neste skipene, Havila Polaris og Havila Pollux, sier Mehmet Gazioğlu, administrerende direktør hos Tersan-verftet.

Havila Castor er identisk med sitt søsterskip, Havila Capella, som rederiet tok over i november 2021. Dermed har man hentet noen erfaringer som blir nyttige for veien videre.

- Skipet vi tar over i dag er mye nærmere driftsklar for kystruten Bergen – Kirkenes enn Havila Capella var. Skipet skal til Bergen for klargjøring til rutestart, og selv om tiden er knapp skal vi være klare til første seilas, sier Martini.

Rederiet eier skipet

Havila Castor har en markedsverdi på rundt 1,2 milliarder norske kroner, og er finansiert med egenkapital og et lån på 46 millioner euro fra skipsverftet og skipsverftets bank. Lånet er for en periode på 3 måneder.

- Denne løsningen gir oss tid til å få på plass refinansiering av skipet, samtidig som det betyr at vårt rederi eier skipet fra i dag, forklarer Martini.

Den opprinnelige finansieringen av Havila Castor kunne ikke gjennomføres. Leasingselskapets manglende finansiering av leveringsterminen har medført at Havila Kystruten har blitt henvist til å overta skipet ved hjelp av alternativ finansiering.

- Løsningen vi har kommet frem til betyr også at GTLK ikke har noen sikkerhet i Havila Castor, og resultatet er at vårt rederi eier skipet 100 % fra dagens dato, sier Martini.

Havila Castor blir eid av selskapet HK Ship V AS – et 100 prosent eid datterselskap av Havila Kystruten Operations AS.

Martini forteller også at Havila Kystruten allerede er i prosess for refinansiering av Havila Castor og de to gjenværende skipene som skal leveres senere i år, samt Havila Capella.

- Havila Capella er naturlig nok den store utfordringen siden vi leaser det av GTLK Asia, som nå er sanksjonert. Vi jobber med løsninger her også, slik at vi kutter alle bånd til russiske og sanksjonerte selskaper, sier Martini.

Som norsk skip er forsikringsdekningen for Havila Castor opprettholdt i henhold til opprinnelige forsikringsavtaler inngått for flåten.

- Havila Castor skal nå tollklareres i Tyrkia før hun starter seilasen hjem til Norge. På den seilasen vil hun ha en besetning på 60 personer som vil jobbe hardt for å få skipet klart til rutestart. Vi forventer at Havila Castor kommer til Bergen rundt 5. mai, og vil da sette på alle ressurser vi kan for at hun skal komme i rute som planlagt, sier Martini.

Møtt med stort engasjement

Havila Kystrutens inntog på den klassiske ruten mellom Bergen og Kirkenes er en av de største satsningene innen norsk reiseliv på veldig mange år, og mottakelsen så langt har vært veldig god.

- Vi kjenner på kroppen hver dag at kystsamfunnene vi besøker tar oss imot med åpne armer, og at mange setter pris på vår tilstedeværelse. Vi ønsker å bidra til økt verdiskaping langs kysten, og i Norge. Det er med stor grad av ydmykhet vi har tatt fatt på oppgaven, sier Martini.

Martini kan også fortelle om stor interesse for reiser med Havila Castor i løpet av sommersesongen.

- Vi merker at mange ønsker å oppleve den vakre norskekysten, og Havila Castor har bra belegg for sommersesongen. Det er også bra med bestillinger på Havila Capella, og det er naturlig at det er viktig for oss at hun begynner å seile igjen snart, sier Martini.

Powered by Labrador CMS