– I løpet av 2023 har Hurtigruten gjort betydelige fremskritt med å redusere vårt fotavtrykk og fortsette vårt positive bidrag til lokalsamfunnene langs norskekysten, sier adm. dir. Hedda Felin.

Hurtigruten på rett kurs

Hurtigruten melder om betydelige fremskritt innen bærekraft når selskapet i dag presenterer sine ESG-resultater (Environmental, Social, Governance) for 2023.

Rapporten viser særlig fremgang innen reduksjon av karbonutslipp og presenterer ambisiøse fremtidsplaner for ytterligere reduksjon.

– I løpet av 2023 har Hurtigruten gjort betydelige fremskritt med å redusere vårt fotavtrykk og fortsette vårt positive bidrag til lokalsamfunnene langs norskekysten. Vi er glade for fremgangen vi har oppnådd og stolte over å være på rett kurs, sier administrerende direktør Hedda Felin.

 Utslippskutt

Takket være en rekke initiativer de siste årene kan selskapet rapportere om solide 9 % reduksjon i utslipp per gjest siden 2022 og en reduksjon på 46 % i NOx-utslipp siden 2022.

– Vi er stolte over vår betydelige reduksjon av CO2-utslipp. Dette viser at engasjementet vårt for å fremme miljøvennlig drift og overholde samfunnsansvaret vårt er ekte, sier Felin.

Flere av Hurtigrutens skip er den senere tiden blitt konverterte til batterihybrid-drift. Omleggingen bidrar sterkt til den gode fremgangen i utslippsreduksjon. Hurtigruten har også gjort fremskritt på andre områder av virksomheten og jobber systematisk med å redusere vannforbruk og avfallsproduksjon per gjest, noe som har gitt målbare resultater:

Siden 2022 er vannforbruket redusert med 8 %, og avfallet redusert med 4 %.

Matsvinnet er redusert med over 40 % på to år og er nå på kun 65 gram per passasjer per dag. Med flere planlagte tiltak er målet å fjerne alt spiselig matsvinn fra Hurtigrutens operasjoner.

– Vi følger tre veiledende prinsipper: redusere, gjenbruke og resirkulere. Denne strategien innebærer å redusere forbruket, for eksempel ved å tilby mindre porsjonsstørrelser for å minimere matavfall (redusere), gjenbruke rester i stedet for å kaste dem (gjenbruke), og konvertere matavfall til gjødsel for dyrking av grønnsaker som igjen serveres på skipene våre gjennom prinsippene for sirkulærøkonom i vårt nye matkomposteringsinitiativ (resirkulering), forklarer Felin.

Mer miljøvennlig flåte

I 2023 ble MS Kong Harald oppgradert til batterihybrid drift. Innen første kvartal av 2025 vil fire av rederiets flåte på ni skip være konvertert til batterihybrid. Denne overgangen reduserer utslippene betydelig gjennom integrering av store batteripakker og bruk av effektive, nye motorer, noe som har resultert i omtrent 25 % reduksjon i drivstofforbruk og CO2-utslipp. I tillegg har skipene blitt utstyrt med toppmoderne renseanlegg for avløpsvann og eksosrenseteknologi, noe som har ført til en reduksjon av NOx-utslipp med minst 80 %.

I 2023 presenterte Hurtigruten en av de viktigste nyvinningene i selskapets historie: Et banebrytende, nullutslipsskip som skal være ferdigstilt i 2030. Dette toppmoderne skipet vil være utstyrt med enorme batteripakker, moderne seil og integrerte solcellepaneler, som vil muliggjøre utslippsfrie seilinger mellom Bergen og Kirkenes.

– I samarbeid med SINTEF og 12 andre norske partnere, leder Hurtigruten utviklingen av nullutslippsskip skreddersydd for norskekysten gjennom prosjektet Sea Zero, sier Hedda Felin.

Powered by Labrador CMS