Reiseliv

Hurtigruten - storm i et vannglass?

Publisert Sist oppdatert
Helen og Ian Dewar har reist på ferie med Hurtigruten hvert år siden 2001, men nå er det slutt. Etter at selskapet begynte å ta seg betalt for å servere vann til måltidene i restaurantene ombord i skipene, har ekteparet startet en boikott. Til sier Dewar at han håper selskapet vil endre praksis, fordi han mener det går utover både selskapets og Norges rykte.- Hurtigruten er som "Ryanair of the Seas", sier , og sikter til flyselskapet som er kjent for å ta seg betalt for ekstra tjenester, tjenester som andre flyselskaper gjerne har inkludert i prisen. Han mener adgang til vann er en rettighet.- Vann er grunnleggende for alt liv. Å prøve å skape inntekter på det, når du i utgangspunktet har mye penger, er bare en stygg måte å tjene penger på, sier Dewar.Ankepunktet er at man ikke kan få servert tappet vann fra kran, men må kjøpe vann fra flaske, enten naturlig eller karbonisert, når man spiser i restaurantene ombord.I kaféen og ellers ombord kan man drikke fra springen, forklarer kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten ASA, .- Vi serverer vin, øl, mineralvann, juice og vann på flaske i restaurantene. Kranvannet fra tankene ombord er fullt ut drikkbart, men har ikke en kvalitet vi synes er på et nivå vi skal servere i restauranten, sier Lillebo.
Nord24.noIain DewarStein Lillebo

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS