Reiseliv
Konkurransevridende flypassasjersavgift uten miljøeffekt
Regjeringspartiene og deres to små samarbeidspartier, kan ikke ha stor tiltro til velgernes intelligens når de vedtar å innføre en flypassasjeravgift, under dekke av at det dreier seg om en miljøavgift. Det var iallfall det uttrykket statsminister Solberg brukte i et brev til flyselskapene. Alle som kan noe om luftfart, har gjort det klart at miljøeffekten av en passasjeravgift er lik null.Etter at høringsuttalelsene nå er kommet inn, er det klart at en slik avgift vil få negative konsekvenser på en rekke områder og være til skade for norsk samferdsel. frykter avgiften vil føre til færre aktører på enkelte flystrekninger, eller at flyselskaper trekker seg helt ut av Norge. Resultatet vil bli høyere priser og dårligere tilbud for kundene. Avgiften kan også være i strid med EØS-regelverket.Mange passasjerer vil måtte betale avgift flere ganger på én reise, hvis de ikke reiser på gjennomgående billetter. Det vil føre til en konkurransevridning til fordel for halvstatlige SAS, som har interlinebilletter med Widerøe, og til skade for f.eks. Norwegian, som ikke har det. De fleste transferpassasjerene som reiser mellom Syd- og Nord-Norge reiser på gjennomgående billetter.Regjeringen bør nå innse at forslaget til flypassasjeravgift er dårlig politisk håndverk på sen kveldstid og bør trekkes tilbake, eller i det minste utsettes og konsekvensutredes.
Regjeringen utsetter nå innføringen av flypassasjeravgiften, i første omgang til 1.juni iår. Den skulle etter planen innføres 1.april.KonkurransetilsynetFra lederartikkel i HRR nr.2 2016
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP