Reiseliv

– Ser vi ni-månedersperioden samlet, fortsetter veksten og vi øker omsetningen med to prosent, sier Skistars konsernsjef, Stefan Sjöstrand.

Lavere driftsresultat i tredje kvartal for Skistar

Skistars nettoomsetningen i de ni første ni månedene av regnskapsåret (september 2022 – mai 2023) økte med 68 MSEK (2%), til 3 936 MSEK, sammenlignet med samme periode foregående år.

Publisert Sist oppdatert

­Driftsresultatet endte på 834 MSEK, en reduksjon på 315 MSEK (27%), sammenlignet med samme periode foregående år.

Driftsresultatet, justert for engangskostnader og kapitalgevinster, endte på 870 MSEK, det er en reduksjon på 218 MSEK (20%), sammenlignet med samme periode foregående år.

Netto-omsetningen i tredje kvartal minsket med 127 MSEK (8%), til 1 409 MSEK, sammenlignet med samme periode foregående år. Driftsresultatet for tredje kvartal utgjorde 353 MSEK, en reduksjon på 194 MSEK (35%), sammenlignet med samme periode foregående år. Driftsresultatet, justert for engangskostnader og kapitalgevinster endte på 400 MSEK, en reduksjon på 96 MSEK (19%), sammenlignet med samme periode foregående år.

Omorganiserer virksomheten

SkiStar har vedtatt å øke investeringsrammen og vil investere ytterligere 120 millioner kroner til vintersesongen 2023/24. Gjennomgang av kostnader pågår og omorganisering av organisasjonen skjer 1. september. Hensikten er å effektivisere helårsvirksomheten, for å motvirke økte kostnader og bedre lønnsomheten.

Skistar opplever sterk etterspørsel etter fjellferie foran vintersesongen 2023/24, med en bookingsituasjon, målt i antall bestilte objektsnetter hos SkiStars losjiformidling, som er opp 5 prosent, sammenlignet med samme tidspunkt foregående år.

– Når vi oppsummerer tredje kvartal kan vi konstatere at inntektene er redusert med åtte prosent, tilsvarende -127 MSEK, først og fremst på grunn av reduserte inntekter på SkiPass og losji, da vi hadde færre besøkende i den siste perioden av vintersesongen. Driftsresultatet endte på 353 MSEK og er blitt påvirket negativt av engangsutgifter på 48 MSEK, som i hovedsak er knyttet til nedskrivinger og kostnader knyttet til omorganisering som gjennomføres i neste regnskapsår.

Ser vi ni-månedersperioden samlet, fortsetter veksten og vi øker omsetningen med to prosent. Størst vekst kommer fra retail med pluss 19 prosent. Til tross for at mange er påvirket av en vanskeligere privatøkonomi, har vi hatt mange gjester i vintersesongen totalt sett og antall skidager endte på 5.658.000, som etter fjorårets rekord (6.031.000) er det nest beste i selskapets historie, sier Skistars konsernsjef, Stefan Sjöstrand.

Powered by Labrador CMS