Reiseliv

Lofoten og vesterålen bør satse mer på vinterturisme

Publisert Sist oppdatert
mener Lofoten i større grad kan markedsføres som vinterdestinasjon. Reiselivet i Lofoten og Vesterålen har 75 prosent av sin turistomsetning i sommersesongen, viser en ny rapport.– Lofoten og Vesterålen er blant de mest særegne reiselivsområdene vi har i Norge, og det er en suksessregion med tanke på å tiltrekke seg utenlandske tilreisende, men skjev sesongstruktur er en utfordring, sier NHO Reiselivs kommunikasjonsdirektør , på første dag av i Svolvær. Konferansen, som i år arrangeres for 13. gang, er en viktig møteplass for alle som driver med og er opptatt av opplevelsesbasert reiseliv i Norge.På oppdrag fra NHO Reiseliv har i år gjennomført en . Tilreisende la ifølge Menon igjen omtrent 1,4 milliarder kroner i regionen i 2018.Selv om antallet vintergjester har økt de siste årene, og regionen har gjort en stor innsats for å øke vintertrafikken, er det klart flest som kommer til Lofoten og Vesterålen i sommersesongen. Det vil si fra mai til oktober. Sommerturistene sto for nær 75 prosent av gjestedøgnene og 75 prosent av omsetningen i fjor, viser Menon-rapporten.– Mange steder langs kysten sliter med å tiltrekke seg turister hele året, men Lofoten og Vesterålen har et stort potensial til å utvikle enda flere opplevelser om vinteren, basert på for eksempel nordlys, toppturer, natursafarier og skreifiske. Mye av overnattingskapasiteten står ledig om vinteren, så her er det et betydelig rom for vekst, sier Habberstad i NHO Reiseliv.I tillegg til å jevne ut sesongen i Lofoten, mener hun det er fornuftig å jobbe for å spre noe av sommertrafikken til Vesterålen.– Som vi alle vet, kan det flaske seg enkelte steder i Lofoten om sommeren, samtidig som Vesterålen har mye ledig overnattingskapasitet. Det ligger derfor et betydelig potensial i å utvikle og markedsføre denne delen av regionen, sier kommunikasjonsdirektøren i NHO Reiseliv.Norsk Opplevelseskonferanse arrangeres av Innovative Opplevelser, Nordland fylkeskommune, Innovasjon Norge, NHO Reiseliv, Nord Norsk Reiseliv og ATTA (Adventure Travel Trade Association).NHO ReiselivMerete HabberstadNorsk OpplevelseskonferanseMenonEconomicsringvirkningsanalyse av reiselivet i Lofoten og VesterålenMer nordlys, toppturer, natursafarier og skreifiske

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS