Reinebringen 484 m.o.h. er et av landets mest besøkte fjell.

Lokalt utviklet løsning setter ny standard for besøksforvaltning

Reiselivet og næringslivet i Moskenes har i tre år jobbet i et nettverksprosjekt. Prosjektet har flere mål, men de tydeligste er å ta eierskap til fjellet Reinebringen, som har utviklet seg til å bli et av landets mest besøkte fjell, med ca. 260.000 besøkende i 2024.

– Vi ønsket å ta et lokalt eierskap til en merkevare som det ikke kan tas merkevarebeskyttelse på. Det vil si at alle og ingen kan eie fjellet, avhengig av øyet som ser, sier Marlene Sæthre, initiativtaker og prosjekteier i Reinebringen-nettverket. Hun er ansatt hos Circle K Reine (Reine Handleri AS), som er initiativtaker og prosjekteier av Reinebringen-nettverket.

Målet med skjermene er å nå besøkende tidligst mulig, slik at de kan ta beslutninger om turen.

– Bedriftene startet derfor med å utvikle reiseminner knyttet til fjellet, og de tre siste somrene har det vært kjørt ulike konsepttester. Vi har endt opp med Lofotpils og Eyepoc som de første langsiktige samarbeidene for reiselivet. Det er utviklet en profil og hjemmeside for fjellet, som leies ut til de som ønsker å samarbeide om konseptet. Viktigste er imidlertid kravet om at deler av omsetningen på produktene skal gå til lokal verdiskaping og lokal besøksforvaltning. Forvaltning av besøk er et underfinansiert område i Norge, og dette er næringslivet i Moskenes’ måte å finne løsninger på disse problemene. Prosjektet ble startet opp før besøksbidraget ble vedtatt og dermed kan man si at bedriftene i Moskenes har gjennomført et frivillig besøksbidrag. Imidlertid tror vi ordningen kan fungere godt i sammenheng med lokale besøksbidrag. I dag er det lansert en Reinebringendrikk produsert av Lofotpils og diverse nytteprodukter og minneprodukter fra Eyepoc. Det er også startet en egen forvaltning av ordningen i et eget AS som heter Reinebringen AS.

Så er det slik at disse midlene skal gå til besøksforvaltning og lokal verdiskaping, og derfor har bedriftene tyvstartet og brukt anledningen i prosjektet til å utvikle et system for besøksforvaltning som er ganske unikt. Det er utviklet sensorer i løypa som sender sanntidsinformasjon til brukerne av løypa. Foreløpig er dette kanalisert via skjermer på Reine, men det finnes også andre muligheter til å formidle informasjonen. Målet med skjermene er å nå besøkende tidligst mulig, slik at de kan ta beslutninger om turen. Skjermene erstatter ikke lokal kompetanse, men vil være et viktig supplement, sier Marlene Sæthre.

– Vi ønsket å ta et lokalt eierskap til en merkevare som det ikke kan tas merkevarebeskyttelse på, sier Marlene Sæthre, initiativtaker og prosjekteier i Reinebringen-nettverket.

Digitalt besøksforvaltningssystem

På Besøksforvaltningskonferansen, som ble arrangert av LoVe Utvikling i Leknes, i september, ble IOTEKs nye digitale besøksforvaltningssystem presentert. Det skal bidra til økt sikkerhet og bedre informasjonsflyt i områder med høyt besøkstrykk.

Systemet er utviklet av IOTEK for Reinebringen, på oppdrag fra bedriftene i Moskenes, men er tilpasset slik at det enkelt kan videreutvikles og tas i bruk andre steder.

– Systemet gjør tradisjonelle tellinger, slik man allerede gjør mange steder. Det unike er at informasjonen gis i sanntid til brukerne, sier Asbjørn Pettersen, utvikler og daglig leder i IOTEK.

I første omgang skjer dette via skjermer som gir turgåere oppdatert informasjon om antall personer i stien, vær- og vindforhold, stigningsgrad og løypeprofil.

– Vi har lagt vekt på å utvikle et system som kan brukes i områder med høyt besøkstrykk. God besøksforvaltning krever gode verktøy, men per i dag finnes det nesten ingen som leverer slike målrettede løsninger, understreker Pettersen.

Ørjan Arntzen, daglig leder i LoVe Utvikling, har bestilt systemet på vegne av bedriftene i Moskenes. Han peker på at prosjektet har hatt en spennende utviklingsprosess:

– Utgangspunktet var å vise hvor mange som befinner seg i stien, slik at besøkende kan velge tidspunkter med lavere belastning. Nå ser vi at teknologien har et langt bredere bruksområde. Teknologien kan blant annet brukes til å kartlegge ferdsel både på og utenfor sti, overvåke sårbare områder, og dokumentere passeringer i områder hvor ferdsel ikke er ønsket – for eksempel innmarksbeiter.

 

Powered by Labrador CMS