Reiseliv

Nho reiseliv: flere positive elementer i statsbudsjettet

Publisert Sist oppdatert
Statsbudsjettet for neste år inneholder flere positive grep som kommer norske reiselivsbedrifter til gode, mener NHO Reiseliv.- Det er flere positive elementer for reiselivet i budsjettet. Vi kunne tenkt oss at mange av tiltakene gikk enda lenger, men i hovedsak går budsjettet i en positiv retning for vår bransje, sier NHO Reiseliv-sjef (bildet).Dette er de viktigste budsjettområdene for reiselivet: settes ned med ett prosentpoeng til 24 prosent. Det er varslet at skattesatsen settes ytterligere ned til 23 prosent i 2018. blir på 0,85 prosent. Bunnfradraget for samme skatt heves fra 1,4 millioner kroner til 1,48 millioner kroner.Regjeringen foreslår å innføre en midlertidig ordning med utsatt betaling av formuesskatt for eiere av virksomheter som går med regnskapsmessig underskudd. Ordningen foreslås å gjelde for inntektsårene 2016 og 2017.Regjeringen foreslår en verdsettingsrabatt på 10 prosent på aksjer og driftsmidler når formuesskatten skal beregnes. Næringseiendom vil være omfattet av den nye rabatten i 2017. Verdien av gjeld tilknyttet sekundærbolig og næringseiendom reduseres med 20 prosent i tråd med verdsettingen av disse objektene.– Det kommer altså lettelser i formuesbeskatningen ved at verdsettelsen av formuen reduseres for driftsmidler, og det inkluderer bygninger. Det er positivt for reiselivsbedrifter, sier NHO Reiseliv-sjefen.Regjeringen foreslår om lag 1,2 milliarder kroner til nye IKT- og digitaliseringstiltak i 2017.Blant annet er det satt av 172 millioner kroner til et nytt IT-system som skal drive samtlige 18 registre som forvaltes av Brønnøysundregistrene. Prosjektet innebærer totalt en investering på en milliard kroner over seks år.Regjeringen foreslår å bruke 231,5 millioner kroner på reiselivsprofilering i 2017. Beløpet er en videreføring av rammen til samme formål i 2016.– Det er gledelig at markedsføringsmidlene til reiselivet videreføres, men det er avgjørende at disse midlene brukes til nettopp markedsføring av Norge, og at midlene ikke spres utover til kurs og rådgivning, som vi mener må ivaretas av andre midler i Innovasjon Norge.Kulturdepartementet varsler en økning på nesten 11 millioner i midler til filminsentivordningen, fra 45 til totalt 55,8 millioner.– Det betyr at også det å markedsføre landet vårt via film får en økt satsing. Filminsentivordningen har vært vellykket, og da er det viktig at regjeringen øker potten, sier Krohn Devold.
Kristin Krohn Devold, administrerende direktør, NHO Reiseliv
Kristin Krohn DevoldSkattSelskapsskattenFormuesskattenDigitaliseringMarkedsføringFilminsentivordning

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS