Reiseliv
Norges «turistkommune #1»
En fersk analyse fra DNB viser at norske turister legger igjen mye penger i norske kommuner denne sommeren, og banken gir Stranda kommune på Sunnmøre, den uoffisielle tittelen «turistkommune nummer 1» i Norge.
Analysen er basert på kortbruk i starten av årets ferie, uke 25-27. Den viser at turistene står for nesten 9 av 10 kroner av den totale omsetningen i kommunen, der Geiranger er det store trekkplasteret.
Dette er skyhøyt, sier direktør for datatransformasjon i DNB, Ine Oftedahl, til NRK.
Flere kommuner ligger oppunder det samme tallet, men normalen er nærmere halvparten.
Topp 10 kommuner med høyest andel omsetning fra turister
Stranda, Møre og Romsdal, 86%
Lom, Innlandet, 85%
Aurland, Vestland, 83%
Stryn, Vestland, 83%
Moskenes, Nordland, 82%
Gjerstad, Agder, 81%
Flekkefjord, Agder 81%
Kragerø, Vestfold og Telemark, 80%
Øystre Slidre, Innlandet, 80%
Skjåk, Innlandet, 79%
Oftedahl presiserer at det er små kommuner man finner øverst på denne statistikken, og sier samtidig at pengene norske turister legger igjen betyr desto mer.
– Det betyr enormt nå når vi har et stort frafall av utenlandsturister. At nordmenn faktisk velger å legge ferien i eget land og ikke sitter hjemme og venter til neste gang de får lov til å dra til utlandet – det vil være en livbøye for veldig mange av disse kommunene, sier hun.
Over 200 prosent økning
Sammenlignet med det siste normalåret, 2019, har flere kommuner over 200 prosent økning i det norske turister legger igjen. Blant disse finner vi Stranda, som har økt med 205 prosent. Likevel må Stranda se seg slått med god margin av Stryn i Nordfjord, som har hatt en økning på hele 231 prosent. For enkelte kommuner var tallene enda høyere i fjor.
Topp 10 kommuner med økning i omsetning fra turister
Stryn, Vestland, 231%
Værøy, Nordland, 217%
Leka, Trøndelag, 216%
Stranda, Møre og Romsdal, 205%
Bremanger, Vestland, 178%
Austevoll, Vestland, 175%
Snåsa, Trøndelag, 173%
Rødøy, Nordland, 164%
Gjemnes, Møre og Romsdal, 163%
Rauma, Møre og Romsdal, 157%
De mest populære fylkene er Møre og Romsdal, Nordland, Trøndelag og Vestland. For Norge totalt er det særlig hotellbruken som er økt. DNBs kunder har til nå i sommer brukt 50 prosent mer på hoteller i Norge enn i 2020.