Reiseliv

Norsk reiseliv har tapt 41 milliarder på coronakrisen

Publisert Sist oppdatert
Kristin Krohn Devold, adm. dir. i NHO Reiseliv.

En fersk analyse viser at norske reiselivsbedrifter har tapt 41 milliarder kroner fra januar til og med august 2020, som følge av coronakrisen.

Analysen, gjennomført av NHO på oppdrag for NHO Reiseliv, viser at samlet turistkonsum har falt med 30 prosent fra januar til og med august 2020, sammenlignet med samme periode i fjor (fra 137 milliarder til 96 milliarder kroner).

– Igjen får vi en bekreftelse på at reiselivet trenger hjelp til å dekke faste kostnader ut coronakrisen. Uten hjelp står vi overfor rasering av arbeidsplasser. Bransjen trenger kompensasjon for opp mot 80 prosent av faste utgifter fremover så lenge smitten varer, sier adm. dir. i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Nedgangen i turistkonsum har vært størst blant utenlandske turister, med 68 prosent nedgang fra, 46 milliarder til 14 milliarder kroner - altså et tap på over 30 milliarder kroner.

Reiselivsdirektøren mener at finansminister Jan Tore Sanner bommer når han sier at «markedet må avgjøre» hvilke bedrifter som skal være med videre.

– 30 milliarder er borte bare fra utenlandske gjester, og Europa er helrødt, så det finnes ikke noe marked som kan avgjøre dette. Ingen bedrifter kan overleve med de bestillingsnivåene som er nå, avslutter Krohn Devold.

I samme periode, altså fra januar til og med august, ble turismekonsumet knyttet til forretningsreiser redusert med 30 prosent, fra 17,4 milliarder i 2019 til 12,2 milliarder i 2020.

Powered by Labrador CMS