Reiseliv

Norsk reiseliv vil komme ut som vinner

Publisert Sist oppdatert
- Reiselivet er et "special-case", norsk reiseliv blir vinner når kronekursen faller.- Det meste av hotell-Norge går bra, unntaket er i første rekke Stavanger-området.Dette var noen av konklusjonene på onsdag 26. august.Godt over 100 bransjefolk hadde funnet veien til Grand Hotel i Oslo for å høre mange av reisebransjens ledere kommentere dagens situasjon og utsiktene fremover. I Panelet satt i Color Line og i Avinor.Sjeføkonom i Swedbank Norway mener mange piler peker oppover for norsk reiseliv.- Flere utenlandske turister kommer til Norge og flere nordmenn ferierer i Norge.Realprisen på hotellovernattinger er falt fra 2009 og frem til idag. Jeg er ganske trygg på at prisene kommer til å stige raskere enn inflasjonen i de neste par årene, på grunn av øket etterspørsel. Det er det ikke mange bransjer i Norge som kan klare. Inntektene til hotellene vil stige, uten at økonomien generelt er god. Det er selvsagt ikke slik at dette gjelder alle, Rogaland er ned 13% på kapasitetsutnyttelse og 6% på prisene i 1.halvår. Der er det satt igang alt for mange prosjekter. Her blir det mye verre før det er over. Østlandet derimot har hatt en fantastisk utvikling i antall gjestedøgn og har hatt mulighet for å legge på prisene, sa Andreassen.- Vi har lang horisont når vi planlegger nye hoteller. Vi tenker iallfall 20 - 30 år frem i tid, og er det noe vi vet er det at i løpet av disse årene kommer det helt sikkert økonomiske kriser. Da må vi ha økonomi for å greie disse nedturene.Vi skal åpne et nytt hotell i Stavanger i november og et i mars 2016, i tillegg kommer det bl.a. et nytt Thon-hotell der. Noen kritiserer oss for å ikke ha oppfattet de negative økonomiske signalene i tide, men det var ingen spåmenn som var i nærheten av å forutse den lave oljeprisen som vi nå tror skal vare i flere år, sa , adm. dir. i Nordic Choice Hotels.- Det kommer ingen gjester kun for å sove i våre hotellsenger, så vi må tilby attraktive hoteller med god beliggenhet på steder folk gjerne reiser til. Kundene er blitt mye mer kreative for å finne de riktige produktene.Konkurransen fra Airbnb og lignende aktører er der. De slipper unna de reglene vi som hoteller må følge, men både Airbnb og Uber er kommet for å bli, sa , adm.dir. i Thon Hotels.- Norge har en markedsandel av internasjonal turisme på like under en halv prosent. Det er svært få som kjenner oss der ute. Så ser vi at god score i forskjellige internasjonale kåringer, bedre flykapasitet, etc har gitt Norge større oppmerksomhet. Vi har i de senere år hatt et høyt prisnivå, lavere kronekurs gjør at vi blir tilgjengelig for flere. Interessen har vært der og nå er det mange som benytter muligheten til å besøke Norge, sa reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
HSMAI-dagenMorten Thorvaldsen i Thon Hotels, Torgeir Silseth i Nordic Choice Hotels, Harald Magnus Andreassen i Swedbank, Gjøran Sæther i Fursetgruppen,Øyvind EikaasEgil ThompsonHarald Magnus AndreassenTorgeir SilsethMortenThorvaldsenPer-Arne Tuftin

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS