Reiseliv

Nytt sykkelritt kan gi enorm markedsføringsverdi for norge

Publisert Sist oppdatert
"Arctic Race of Norway” setter Norge på kartet på en ny og spennende måte og gir Norge som reisemål en enorm synlighet, mener reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge, og Nærings- og handelsminister ."Arctic Race of Norway", det internasjonale sykkel-etapperittet går av stabelen 8.-11. august 2013 i Nord-Norge. Norske nøkkelpartnere er gått sammen om å støtte arrangementet. er en av samarbeidspartnerne. – Vi sponser ikke arrangementet, men vil være synlig på ulike flater og i aktiviteter knyttet til sykkelrittet, forklarer reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin.- "Arctic Race of Norway" blir et fantastisk utstillingsvindu for Norge som reisemål og da er det viktig å synliggjøre Norges største reiselivsportal Visitnorway, slik at seere og tilskuere kan finne mer informasjon om Norge, sier Tuftin. Han tror sykkelrittet kan ha en enorm markedsføringsverdi for Norge.Sykkelrittet samarbeider med Europas største arrangementsselskap; (ASO), som arrangerer sykkelklassikerne som “Tour de France”, "Spania rundt" og en rekke andre store sykkelarrangementer i verden. ASO har avtaler med 200 TV-selskaper i 190 land. Allerede har 26 TV-selskaper avtalt sendinger fra det norske sykkelrittet. TV 2 vil vise sendinger til norske seere.- "Arctic Race of Norway" er en god profileringsmulighet for Norge som reisemål. Samarbeidet med ASO muliggjør TV-sendinger med profilering av idrett, natur, kultur, reiseliv og øvrig næringsliv. Rittet vil vise både landskapet, de lokale stedene, folkefesten og den norske kulturen. Vi vil vise at den norske kysten, i tillegg til vakkert landskap, også har et yrende folkeliv og en spennende kultur, sier Nærings - og handelsminister Trond Giske.Innovasjon Norge satser i økt grad på sykling i markedsføringen av Norge fremover.- Vi ser at sykling er en populær sport i mange av våre prioriterte markeder og mye tyder på at sykkelturisme er i vekst. Også i Norge har sykling blitt en populær sport og mange destinasjoner har investert store beløp for å tilrettelegge for sykling. Vi ser et behov for i større grad fokusere på sykling og mulighetene vi har til dette i Norge. Som en del av dette prosjektet vil "Arctic Race of Norway" være svært profilerende både for Norge som reisemål og sykkelmulighetene her til lands, sier Tuftin.- Sykkelsporten opplever en boom internasjonalt, og Norge er definitivt i front av denne utviklingen. Drevet av suksessen til norske sykkelstjerner, har sykkelsporten i Norge hatt en enorm vekst: seertallene for sykkelritt på TV har nådd rekordnivå og både antall sykkelentusiaster og amatørsyklister har skutt i været. Samtidig kan Norge skilte med en av verdens desidert vakreste kystlinjer, noe som er ideelt for arrangementet av et spektakulært sykkelritt, sier i "Arctic Race of Norway".
Per-ArneTuftinTrond GiskeVisitnorwayAmaury SportsOrganisationSatser på sykkelturismeKnut Eirik DybdalFakta om "Arctic Race of Norway":Et årlig, internasjonalt etapperitt på landeveissykkel langs norskekystenSykkelrittet er delt i 4 etapper som skal arrangeres i Nord-NorgeEtterhvert som arrangementet utvikler seg, kan rittet utvides til å gå over flere dager, og også med etapper i Trøndelag og videre nedover norskekysten.Etapper og start-/målbyer endres fra år til år.Under "Arctic Race of Norway" vil båter fungere som hotell for utøverne.Den årlige totale effekten på norsk økonomi er foreløpig beregnet til over NOK 100 millioner fra første år. Sysselsettingsbehovet som følge av disse økonomiske effektene, anslås å være på mer enn 200 personer.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS