Reiseliv

Over 450 representanter for norsk reiseliv på nhos årskonferanse på lillehammer

Publisert Sist oppdatert
NHO Reiselivs landsmøte og årskonferanse er en av de største møteplassene for norske reiselivsbedrifter. Årskonferansen samler deltagere fra samtlige av de store hotellkjedene, frittstående hoteller fra hele landet, opplevelsesselskaper, destinasjonsselskaper, bilutleieselskaper, campingbedrifter og festivalarrangører.– Temaet «» er valgt fordi reiselivet, som en av verdens raskest voksende næringer, spiller en viktig rolle i den grønne omstillingen. FN har utpekt 2017 til å være året for bærekraftig turisme. Reiselivet er spådd en global vekst på 66 prosent innen 2030. Norge skal ta sin del av den internasjonale veksten, men det skal skje på en bærekraftig måte, sier NHO Reiseliv-direktør Målet med årskonferansen på Lillehammer er å løfte frem aktører, teknologi, leverandører og mennesker som bidrar til grønnere drift.– Vi vil samle og inspirere næringen til en felles ambisjon om bærekraftig vekst, og vi skal diskutere hva slags politikk og rammevilkår næringen trenger for å kunne ta ut vekstpotensialet, sier Krohn Devold.– Vi skal også dele gode erfaringer om hvordan for eksempel digitalisering og teknologi bidrar til omstilling som både er grønn og lønnsom. Digitalisering gir nyttige verktøy for å beregne for eksempel innkjøp hos restauranter, som igjen begrenser matsvinn og bidrar til å styre energibruk på hotellet. Bedrifter som utvikler smarte og grønne løsninger, gjør dermed ikke bare en innsats for miljøet, men investerer samtidig i egen fremtid, sier NHO Reiseliv-sjefen.Maten som blir til overs etter årskonferansemiddagen tirsdag, skal selges gjennom appen til redusert pris.Appen gjør det enkelt for spisesteder og butikker å selge mat som ellers ville ha blitt kastet mot slutten av dagen, til redusert pris før stengetid. I 2016 reddet Too Good To Go 129.000 porsjoner med overskuddsmat fra å gå til spille, og sparte miljøet for 231 tonn CO2. 190.000 har lastet ned appen.
Made in Norway - på jobb for et grønt reiselivKristin Krohn Devold.Too Good To GoBilde: Bama-kokk Amund Holm byr NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold på vegansk taco med soyabasert farse, servert i hjertesalat under leverandørmessen på årskonferansen. Foto: NHO Reiseliv

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS