Reiseliv

Tallene for 2022 viser at reiselivsnæringen er tilbake til et prepandemi-nivå med en verdiskaping på 89 milliarder kroner.

Reiselivets verdiskaping i Norge økte i 2022

Etter to år er vi tilbake på samme nivå som før pandemien. Ser vi på utvikling i reiselivets verdiskaping, viser tallene for 2022 at næringen er tilbake til et prepandemi-nivå med en verdiskaping på 89 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Ser vi på næringens utvikling fra 2016, er det en sammenheng mellom økt verdiskaping og økningen Norge har hatt i kommersielle overnattinger. Reiselivets verdiskaping er gått fra 81,6 milliarder kr i 2016 til 89,2 milliarder i 2022. Det er en vekst på ni prosent og tilsvarer 7,6 milliarder kroner. I samme periode har også antall kommersielle overnattinger økt med ni prosent. Fra i alt 33 millioner i 2016 til 36 millioner i 2022, skriver Visit Norway.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS