
Rekord-sommer for de fleste
De fleste reiselivsbedriftene vil huske sommeren 2025 som en av de absolutt bedre. Det ser ut til at trafikken har vært godt fordelt i alle deler av landet, selv om det fra noen steder, ikke minst Lofoten, også denne sommeren er kommet en del negative meldinger om turister oppførsel, og om for mange turister på samme sted til samme tid.
De fleste serveringsbedrifter, transportselskaper, attraksjoner og ikke minst overnattingsbedriftene ser ut til å være godt fornøyd med belegg og omsetning denne sommeren. Utenlandske turister står for en stor del av veksten og de kommer hit i stort antall også i september.
Her er en liten sommerrapport fra noen viktige reiselivsbedrifter:
Stephen Meinich-Bache, adm. dir. i Classic Norway Hotels:
Tidenes beste sommersesong

– Det har vært tidenes sommer for oss i Classic Norway Hotels og så godt som alle våre hoteller leverer «all time high» i sommer. Den sterkeste veksten har vi nok hatt i Innlandet og i Lofoten, men også Geiranger og Valldal har hatt en solid utvikling i sommermånedene.
– I Lofoten er det en stor vekst i det internasjonale markedet, hvor både USA og Syd-Europa vokser betydelig. I Møre & Romsdal er det fortsatt en overvekt av nasjonale gjester, med unntak av Geiranger, Valldal og Stranda.
Vi opplever at gjestene ønsker mer kvalitet, historiefortelling, natur og kultur. Noe som sammenfaller med den satsingen vi har gjort de seneste årene og ikke minst i forhold til hvor Classic Norway sine hoteller ligger.
Innbookingen ser også bra ut fremover og veksten fortsetter for våre hoteller inn i september, og så er det hyggelig å se en ganske god utvikling for månedene oktober og november. Alt tyder også på at sommersesongen 2026 skal bli veldig bra og vi tror utviklingen skal fortsette, spesielt i eksportmarkedene i årene fremover.
Vi jobber med mulighetene for å utvide enkelte av våre hoteller fremover og så får vi se om det også kan bli tilvekst i antall hoteller. Men vi er nå først og fremst opptatt av å sikre en god utvikling av de produktene vi har i Classic Norway Hotels og har et mantra om at vi ikke skal vokse videre for en hver pris. Vi tror på fremtiden til reiselivsnæringen og ser få skyer i horisonten, sier Stephen Meinich-Bache.
Hedda Felin, konsernsjef, Hurtigruten:
Stor etterspørsel fra alle markeder

– Vi ser vekst fra alle markeder. Totalt sett har vi hatt flere passasjerer enn i fjor. For det norske markedet er utviklingen spesielt sterk på kortere reiser, hvor vi fra juni til august har hatt en økning på 36% i overnattinger sammenlignet med i fjor. Det tilsvarer over 31.000 overnattinger så langt i år. Spesielt juli, som tradisjonelt er den store norske feriemåneden, skiller seg ut, med en økning på hele 55 prosent. Det utgjør over 5 000 flere overnattinger sammenlignet med samme måned i fjor.
Passasjerene kommer fra hele verden. Hovedtyngden er fra Tyskland og Frankrike, men vi ser også vekst fra Norge og Storbritannia denne sommeren.
Vårt mest populære produkt er vårt fleksible tilbud, hvor det er enkelt å hoppe på og av der man ønsker, dette gjør Hurtigruten til et enkelt og attraktivt alternativ for Norgesferien. Mange tar med bilen ombord og kombinerer bilferien med kortere eller lengre seilinger. Vi tilbyr mange ulike havnekombinasjoner. Det er til og fra Lofoten etterspørselen er høyest.
Trender vi ser i markedet:
• Sterk vekst i korte reiser blant nordmenn, særlig i juli.
• Stabil andel nordmenn ombord, ca. 50% både i år og i fjor.
• Det er særlig midnattssola, å komme tett på små kystsamfunn og den dramatiske Finnmarkskysten og gjør at stadig flere ønsker å reise med Hurtigruten.
Vi ser en positiv utvikling og stor etterspørsel fra alle markeder. Vi har hatt solid vekst for avganger både i 2024 og 2025, og innbookingen for 2026 ligger allerede 12 prosent høyere enn på samme tid i fjor.
Gjøran Sæther, adm. dir. Fursetgruppen:
Super sommer for uteservering
– Sommeren har vært super for oss og vi har en god omsetningsøkning fra i fjor.

Mye av dette skyldes mer stabilt og godt vær, som gjør at folk planlegger å gå ut og spise flere dager i forveien.
Vi er spesielt fornøyd med å ha fått tilbake Festningen Restaurant etter brannen for over to år siden, der har vi hatt en pangstart i sommer.
Frem til i slutten av juni er gjestene mye Oslofolk og bedrifter, og noen turister /konferansegjester, etter det er det for det meste turister, både fra Norge og utlandet.
Vi er glade for at det skjer mye i Oslo på sommeren, det være seg for eksempel Nor-shipping, som vi har hatt i år og mange konserter og festivaler som er med å fylle opp restaurantene i Oslo.
På våre steder bruker gjestene omtrent like mye penger som i fjor. Vi ser det er litt forskjell på turister, noen bruker penger på flere retter og en flaske vin, mens andre nøyer seg med en hovedrett og et glass vin. Fisk og skalldyr er fortsatt veldig etterspurt i sommermånedene.
Nils Henrik Geitle, adm. dir. De Historiske - hotel & spisesteder:
Strålende sommer

– Sommeren har vært strålende og vi har et bookingbilde som viser + 24,5% opp i salget i ferie-/fritidsmarkedet sammenlignet med i fjor.
USA er vårt desidert største internasjonale marked, men ellers er det økning i alle de øvrige markedene også. Våre øvrige store markeder med vekst er; UK, Tyskland, Frankrike, Italia, Sveits og Nederland. Ellers er det stor økning fra Australia og vi ser også at Kina er tilbake med vekst i FIT-segmentet.
Trafikken har hatt god spredning til alle våre medlemmer, og ellers er det veldig gledelig at nordmenn på kort varsel med det gode været i juli, har reist og booket veldig mange pakker og kortferier med De Historiske. Høsten ser også veldig bra ut og vi booker nå allerede inn for neste år.