Reiseliv

Rekorddeltagelse på nordnorsk opplevelseskonferanse

Publisert Sist oppdatert
I forrige uke var 240 deltagere samlet på Thon Hotel Lofoten for å delta på Nordnorsk Opplevelseskonferanse 2011. Arrangørene sier seg svært fornøyde med det rekordstore antall deltagere på denne 5. Nordnorske Opplevelseskonferansen.Hele konferansen var dramatisert og regissert nærmest som et direktesendt TV-program. Det ga i seg selv en helt ny opplevelse av «rollene», både for deltagere, innledere, møteledere og arrangører. Det var workshops, «studiodebatter», direktesendte ”TV-intervjuer”, morsomme filminnslag og faglige presentasjoner tre dager til ende. Konferansens mest spektakulære entré hadde forskeren som kom flyvende inn i basehopperantrekk og deretter snakket med innlevelse om ekstremsportutøveres psyke. Et av konferansens høydepunkter var foredraget med en av verdens ledende nordlysforskere, , som gaforsamlingen en svært inspirerende reise inn i nordlysets mange hemmeligheter.På konferansens ”Forskermarked” var det lagt til rette for at reiselivsbedriftene og FoU-miljøer fikk anledning til å møtes til uformelle samtaler og faglige diskusjoner.I sin åpningstale påpekte , direktør i Innovasjon Norge Nordland, at reiselivets fremtid i Nord-Norge ligger i arbeidet med å skape gode, salgbare opplevelsesprodukter. Temaet ble fulgt opp av bedriftene i bedriftsnettverket Innovative Opplevelser, som fortalte hvordan de jobber med dette i praksis. Nettverket har blant annet samarbeidet med Nordlandsforskning og Universitetet i Nordland i flere år. Under konferansen lanserte dette FoU-miljøet NOVADIS – Norsk senterfor opplevelsesbasert reiseliv. - Dette er en utrolig viktig milepæl for arbeidet med en kunnskapsbasert reiselivssatsning i Nord-Norge, sier Bård Jervan, prosjektleder i Innovative Opplevelser.- Reiselivet i nord er i ferd med å bli en moden næring. Pilene peker oppover og aktørene jobber mer langsiktig og strategisk nå enn bare for få år siden. Samspillet som utvikles med FoU-miljøene er et eksempel, samarbeidet med Norsk Designråd et annet», påpeker Jervan, som har fulgt næringen i landsdelen i over 20 år. i Norsk Designråd karakteriser dette som et gjennombrudd for synet på hva design kan tilføre utviklingen av reiselivet i Nord-Norge. - Vi har medvirket i nærmere 20 designprosjekter bare i Nordland, og vi ser at det gir effekt bådefor små og store reiselivsbedrifter, sier Wildhagen. Disse resultatene ble også presentert under konferansen.- Konferansen var fremtidsrettet og fullpakket av spennende innslag, også av kulturell karakter.Meget aktuelle og gode temaer ble belyst, sier , direktør i Nordnorsk Reiseliv AS, som sammen sin ledergruppe deltok på konferansen. - Og maken til faglig og kreativ leveranse i alle ledd fra et konferansehotell er det lenge siden jeg har opplevd, avrundet Trengereid, som for tiden sersvært optimistisk på mulighetene for reiselivet i landsdelen.Nordnorsk Opplevelseskonferanse 2011 ble arrangert som et samarbeid mellom ARENA Innovative Opplevelser, Innovasjon Norge, Nordnorsk Reiseliv og forskningsprogrammet Opplevelser i Nord. Alv EgelandKarsten NestvoldBenedicte WildhagenFremtidsrettet konferanseArne Trengereid

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS