Reiseliv

Røros finalist til global bærekraftpris

Publisert Sist oppdatert
Som eneste norske destinasjon, ble Destinasjon Røros i år nominert til de tre gjeveste bærekraftutmerkelsene i verden. Røros var nominert i klassen i , sammen med sterke destinasjoner som i USA og vinneren, fra Irland. Tilsammen var 15 finalister nominert i totalt 5 kategorier.Prisen ble delt ut på verdens største reiselivsmesse, ITB Berlin, hvor 10.000 utstillere fra 187 land deltar og det er forventet over 100.000 besøkende.Reiselivsdirektør er overveldet; - Vi ser at bærekraft er viktigere enn noen gang for valg av reisemål. Selv om vi ikke vant prisen, vil synligheten dette gir oss ut i verden, gjennom National Geographics kanaler, være uvurderlig. De har blant annet 40 millioner følgere på Facebook. Dette er en viktig nominasjon for alle våre medlemmer i hele Destinasjon Røros. Da vi la strategien i 2007 med å jobbe med verdensarv – bærekraftig reiseliv, synlighet og verdiskaping, hadde vi aldri trodd at det skulle føre oss til globale reiselivsprisfinaler! Økt fokus på Røros gir trafikk og verdiskapning i hele regionen. Foruten å jobbe mot å bli et bærekraftig reisemål, er et av målene å bli mer synlig i Europa. Etter flere års målbevisst jobbing tar vi nå markedsandeler på utland. Denne nominasjonen gjør Rørosregionen synlige i den store verden.Juryen har merket seg dette om Destinasjon Røros: "- Vi er veldig ydmyke og stolte over at vårt utviklingsarbeid og innsats innen bærekraftig reiselivsutvikling blir lagt merke til ute i verden, sier utviklingssjef
Destination LeadershipNational Geographic World Legacy AwardsTravel OregonBurren and Cliff of Moher GeoparkLinda M. RambergRundt 1 million turister besøker årlig gruvebyen og UNESCO verdensarvstedet Røros. Destinasjon Røros jobber kontinuerlig med sine 200 medlemsbedrifter for å stimulere til samarbeid og koordinere utviklingen av reiselivet i regionen på en bærekraftig måte. Gjennom et imponerende og helhetlig system, som evaluerer og bygger kompetanse blant medlemsbedriftene og videreutvikler destinasjonen, fortsetter de å fremheve og implementere beste praksis innen bærekraftig reiseliv. Destinasjonen fremstår som en rollemodell for andre destinasjoner i Norge."Hilde Bergebakken.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS