Reiseliv

Stefan Sjöstrand er konsernsjef i SkiStar, som eier og driver alpindestinasjonene Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige, samt Hemsedal og Trysil i Norge.

Skistar reposisjonerer seg med helårsdrift og hoteller

SkiStar oppdaterte i løpet av regnskapsåret den strategiske planen og re-posisjoneringen av selskapet, fra å være et selskap med drift av skianlegg om vinteren, til et selskap med helårsdrift og fjellturisme.

Publisert Sist oppdatert

I fjerde kvartal ble det gjort en satsning på sommeren som skapte større tilstrømming av gjester, økt omsetning og positivt resultat. Fra 1. juli tok SkiStar over driften av seks hoteller og lodger på de skandinaviske fjelldestinasjonene og satser med det på et nytt segment: hotelldrift.

Resultatet er fremdeles påvirket i negativ retning som en konsekvens av covid-19 og strenge innreiseregler og frafall av utenlandske gjester, først og fremst i Norge.

Nettoomsetningen i fjerde kvartal økte med 83 MSEK, 51 prosent, til 246 MSEK (162) sammenlignet med samme kvartal i fjor. Resultat etter skatt i fjerde kvartal økte med 180 MSEK, 180 prosent, til 80 MSEK (-101) sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Driftsresultatet hadde en positiv utvikling med 198 MSEK ved overføring av hotelleiendommer, bygningsrettigheter og indirekte halveide selskaper, alt gjennom selskapsoverføringer til det allerede etablerte joint venture-selskapet Skiab Invest AB.

Nettomsetningen for hele året ble redusert med 44 MSEK, 2 prosent, til 2 751 MSEK (2 794) sammenlignet med fjoråret. Helårsresultatet etter skatt ble redusert med 53 MSEK, 19 prosent, til 234 MSEK (287) sammenlignet med fjoråret.

Som en kommentar til den nåværende situasjonen i SkiStar, sier adm. dir. og konsernsjef Stefan Sjöstrand:

- Vi avslutter et år der vi midt i en pågående corona-pandemi leverer et positivt resultat og sterk vekst innen forretningsutvikling, oppkjøp og salg. Vi har holdt samtlige av våre svenske og norske destinasjoner åpne under hele vintersesongen, med flere nye gjester som har besøkt oss. Samtidig som fraværet av utenlandske gjester påvirker vårt resultat negativt. Vår nye satsning på sommersesongen med SkiStar Sports & Adventures, forsterker resultatet ytterligere og har i tillegg bidratt til flere gjester denne sommeren.

For å forsterke vår posisjon som den ledende feriearrangøren for Skandinavia gjorde vi to store strategiske transaksjoner: den første var salget av våre andeler som majoritetseier i skianlegget St. Johann in Tirol i Østerrike, som vi håper å avslutte innen kort tid. Den andre transaksjonen var vårt forsterkede samarbeid med Peab i selskapet Skiab Invest AB, der vi sammen eier de seks største hotellene og lodgene i Sälen, Trysil og Hemsedal. Som en følge av denne transaksjonen tok SkiStar over driften av samtlige hoteller i et nytt forretningsområde innen hotellvirksomhet. Det innebærer at vi kan satse ytterligere på en helhetlig feriearrangør og tilby enda bedre ferieopplevelser for våre gjester. I desember i år åpner vårt siste tilskudd i rekken av lodger; SkiStar Lodge Hundfjället. Dette er en helt ny lodge i Sälenfjellet og et sentralt ledd i utviklingen av SkiStar Sälen til en internasjonal fjellresort.

Interessen større enn noensinne

Det er en stor glede at vi for hele året 2020/21 kan legge frem et positivt resultat etter skatt på 234 MSEK (287) i en bransje som har vært sterkt preget av corona-pandemien og restriksjoner for reise og samlinger. Fraværet av utenlandske gjester, først og fremst i Norge, påvirker resultatet negativt.

Som et ytterligere grep i SkiStars endrede strategi fra å være et selskap med drift av skianlegg vintertid, til et selskap med aktivitetsferier hele året, lanserte vi sommeren 2021 Sports & Adventures, med en mengde nye aktiviteter, som stisykling, klatreparker og mer tilrettelagte stier for løp og vandring. Interessen for å feriere i hjemlandet og å være aktiv på ferien året rundt er fremdeles stor, noe våre besøkstall også vitner om; hele 30% flere besøkende som har benyttet seg av heisene og aktivitetene på fjellet i løpet av sommeren 2021, sammenlignet med fjoråret. Vi ser også at 1 av 4 ikke har besøkt oss på sommeren før, og at 1 av 3 heller ikke har besøkt oss på vinteren. Det gir store muligheter for økt gjestetilstrømming og inntekter både sommer og vinter.

Interessen for alpin og en ferie i de skandinaviske fjellene er større enn noensinne for den kommende vintersesongen, og flere booker tidlig. Spesielt stor interesse ser vi fra Danmark, som nå er tilbake, takket være lettelser i reiserestriksjoner. Dette gir en økning på 10 prosent i bookingen for kommende vintersesong sammenlignet med fjoråret, målt i antall objektsnetter booket gjennom SkiStar.

Ser vi tilbake til 2018/19 sesongen, ser vi en økning på hele 15 prosent, noe som kan tyde på at vi kommer raskere tilbake og at enda flere har fått øynene opp for en ferie i hjemlandet samt at utenlandske gjester setter pris på minnerike fjellopplevelser på en aktiv ferie i de skandinaviske fjellene.

Powered by Labrador CMS