Reiseliv

Spania satser stort på lavpris-høyhastighetstog

Publisert Sist oppdatert

Spania har lenge vært en av verdens ledende reiselivsdestinasjoner, nå satser de også stort på å bli ledende innen bærekraftig turisme. En naturlig del av dette er å prøve å påvirke reisevanene i en mer bærekraftig retning. Tog er et effektivt eksempel på hvordan man kan få ned utslipp og gjøre transportbiten mer miljøvennlig.

I løpet av de siste 30 årene har Spania bygget det største nettverket av høyhastighetstog, AVE, i Europa. De 3567 kilometerne utgjør det nest største høyhastighetsnettverket på hele planeten, etter Kinas.

AVE er et høyhastighetstog som eies av RENFE i Spania. AVE er fremfor alt en videreutvikling av franske TGV, og krever, på samme måte som TGV, egne spor for å kjøre med høy hastighet. Nå er det kommet nye lavprisoperatører, som vil konkurrere med Renfe, det kan revolusjonere sektoren.

2021 var et godt år for høyhastighetstog i Spania, på grunn av større tilbud og lavere priser som følge av liberaliseringen av jernbanen. Ifølge ABC, avsluttet SNCFs Ouigo og Renfes Avlo året med belegg på nærmere 90 %, og transporterte mer enn to millioner passasjerer på bare seks måneder.

Førstnevnte begynte sin aktivitet i mai i fjor på Madrid-Barcelona-korridoren, med meget konkurransedyktige priser helt nede i 9 euro og fem daglige avganger i hver retning. På bare seks måneder nådde Ouigo én million reisende, og avsluttet 2021 med 1,3 millioner.

Avlo på sin side har fraktet 734.000 passasjerer siden juni i den samme korridoren. Ouigo-toget har to etasjer og mulighet for å frakte mer enn 500 passasjerer, mens Avlo-togene ikke overstiger 438 seter.

Disse resultatene representerer veldig gode fremtidsutsikter for miljøvennlig transport, med mer enn to millioner brukere i et år fortsatt preget av pandemien. Legger vi til AVE, avsluttet jernbanetransporten i Spania 2021 med 4,3 millioner passasjerer, kun på ruten Madrid-Barcelona.

Powered by Labrador CMS